Natten mot måndag sänds Super Bowl där Los Angeles Rams möter New England Patriots i Atlanta, USA. Men fotbollen är långt ifrån det enda som lockar med sändningen.
Förra året slog priset för en reklamfilm under sändningstid rekord och i år har reklamsnuttarna sålts för mellan 5,1 och 5,3 miljoner dollar, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
CBS är tv-bolaget som sänder matchen i år och med undantag för några lediga reklamutrymmen hade all reklamtid sålts slut med bara en månad kvar till avspark, skriver Dagens Industri.
Reklamen virala succéer
Reklamen blir inte sällan virala succéer och innebär kassklirr och vissa reklamfilmer läcker till och med ut på förhand. Attraktionskraften gjorde att priset för reklamtiden förra året slog rekord och i år når priset mer eller mindre samma nivåer, enligt Bloomberg.
Att antalet tittare minskar kan vara en förklaring till det stagnerade priset för reklamen. Förra året tittade 103,4 miljoner tittare, det minsta antalet tittare på nio år, skriver Bloomberg.
Harrison Ford testar på Alexa
En av de mest synliga annonsörerna i årets Super Bowl är e-handelsjätten Amazon som har köpt upp sändningstiden för två reklamfilmer. I den ena filmen testar skådespelarna Harrison Ford, Forrest Whitaker i sällskap med astronauterna Scott and Mark Kelly assistentfunktionen Alexa, skriver Resumé.
I väntan på vilka som blir årets favoriter har den amerikanska sajten Digital Trends rankat de tolv bästa Super Bowl-reklamerna genom tiderna.
En av reklamerna som toppar på listan är en Coca-cola-reklam från 1979 där en pojke erbjuder en svårövertalad fotbollsspelare en slurk. En annan är reklamen för Budweiser år 2014, där bland andra Arnold Schwarzenegger dyker upp som gubben i lådan.
Några av reklamfilmerna under Super Bowl 2019
1. HBO/Bud Light
Tv-kanalen HBO tog tillfället i akt att ge alla Game of Thrones-fans en smygtitt på vad som väntar i den kommande säsongen. I en 60 sekunder gemensam reklamfilm med ölmärket Bud Light där karaktären The Mountain hamnar i strid med en så kallad Bud Knight. Regissör för reklamfilmen var Game of Thrones-regissören David Nutter. Reklamfilmen togs emot med blandade reaktioner.
https://youtu.be/8fhOItB0zUM2. Doritos
1990-talsbandet Backstreet Boys gör comeback i chipsmärket Doritos reklamfilm under Super Bowl och gör en ny version av ”I Want It That Way” tillsammans med rapparen Chance The Rapper. I filmen, som redan setts över två miljoner gånger på Youtube, marknadsförs den nya chipssmaken Flamin’ Hot Nacho.
https://youtu.be/WTMzIZhI7q83. Pepsi
Läskmärket brukar satsa stort på sina Super Bowl-filmer och använder sig ofta av välkända ansikten. I årets film syns bland andra Steve Carell, Cardi B och Lil Jon. Filmen tar fasta på det välkända svaret till kunder som beställer en Coca Cola och får motfrågan: ”Är det okej med Pepsi?” Slutsatsen i filmen är att det är ”mer än OK”.
https://youtu.be/9sYElEbRzKA4. Amazon
Näthandelsjätten satsade mer pengar än vanligt på att visa upp sig under Super Bowl och i reklamfilmen syntes flera kända ansikten, som skådespelarna Harrison Ford och Forest Whitaker samt tvillingastronauterna Scott och Mark Kelly. Amazon driver med den smarta assistenten Alexa och hur hon integreras i allt fler produkter, vilket inte alltid slutar med ett lyckat resultat.
https://youtu.be/8y-1h_C8ad85. Stella Artois
Öltillverkaren tog hjälp av två kända ansikten för att marknadsföra sin öl. Sarah Jessica Parker och Jeff Bridges dök upp som sina karaktärer Carrie Bradshaw och ”The Dude”, kända för att dricka Cosmopolitan och White Russian. I filmen byter de ut sina favoritdrinkar mot en ”Stella Artoes”, för att hjälpa till att uppmärksamma ölproducentens samarbete med organisationen Water.org.
https://youtu.be/2mmbqctlBK4