Tyska Porsches globala leveransvolym växte med 10 procent till 281.000 bilar under 2019. I täten för den utvecklingen var en stark försäljning av modellerna Macan och Cayenne, skriver Porsche.
– Vi är övertygade om att vi kan behålla en hög efterfrågan under 2020, kommenterar försäljningschef Eetlev von Platen i ett uttalande där orderboken för den kommande elmodellen Taycan nämns som en drivande faktor till spådomen.
Porsche är den mest lönsamma enheten i Volkswagenkoncernen, som gått ut hårt för att utmana amerikanska Tesla om uppmärksamheten på elbilsscenen.
Ökade i Kina och USA
Trots att Kina-marknadens försäljningssiffror på totalen sviktat kraftigt under året – 11 av 12 månader redovisades försäljningsminskning – så lyckades Porsche öka även här.
Ökningen var liksom i USA 8 procent i Kina, där lyxsegmentet stått ut bättre än den övriga marknaden.
I segmentet strax under Porsche slog både Daimlers Mercedes Benz och BMW i förra veckan rekord med försäljningssiffror för 2019. De något mer budgetprissatta märkena sålde 2,3 respektive 2,2 miljoner personbilar under 2019. Ökningarna var dock knappare än för Porsches räkning: bara 1,3 procent jämfört med 2018 för Daimler medan BMW:s försäljning växte med 2 procent.
Näst efter trean Audi (upp 1,8 procent till 1,8 miljoner fordon) kom Volvo Cars med 706.000, en ökning som motsvarade Porsches 10 procent.