Pensionsmyndigheten kritiseras för handläggningstiden för bostadstillägg

För många pensionärer kan bostadstillägget innebära ett antal extra femhundringar i plånboken.
Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL

Pensionärer som söker bostadstillägg riskerar att behöva vänta nästan 100 dagar på beslut.

Nu konstaterar Inspektionen för socialförsäkringen att de långa handläggningstiderna kan leda till felutbetalningar, och riktar kritik mot Pensionsmyndigheten.

Bostadstillägget är ett skattefritt tillägg på upp till 6 990 kronor per månad, och ytterligare 100 000 svenska pensionärer kan ha rätt till pengarna – utan att veta om det. Men de som redan sökt tillägget kan få vänta länge innan de får några slantar.

Redan 2019 fick Pensionsmyndigheten kritik av Justitieombudsmannen för sina långa handläggningstider för bostadstillägg. Trots flera satsningar de senaste åren är handläggningstiderna fortfarande långa och mängden oavslutade ärenden ökar, visar en ny rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF).

Blir problem

I fjol var den genomsnittliga handläggningstiden för nyansökningar 96 dagar, vilket är betydligt längre än regeringens mål på 40 dagar.

Enligt Sabina Masic, enhetschef på Pensionsmyndigheten, beror den långa handläggningstiden på att majoriteten av de inkomna ansökningarna saknar nödvändiga uppgifter, och även på rent felaktiga ansökningar som inkommer.

– 30 procent av alla sökande har inte rätt till bostadstillägg alls. De måste vi också lägga tid på – tid vi hade kunnat lägga på ansökningar från pensionärer som är i stort behov av pengar, sa Sabina Masic till Expressen tidigare.

Sabina Masic är enhetschef på Pensionsmyndigheten.
Foto: Jennifer Glans

Louise Malmgren, projektledare vid ISF, menar att de långa handläggningstiderna av bostadstillägg riskerar att leda till fler problem än försenade utbetalningar.

– De långa handläggningstiderna innebär att pensionärerna får vänta länge på att få sitt bostadstillägg. De kan också leda till felutbetalningar och till att pensionärer senare blir skyldiga att betala tillbaka pengar. Det ställer till problem för pensionärer med svag ekonomi, säger hon i en kommentar.

Ser risker

För att få bukt med problemen har Pensionsmyndigheten infört ett nytt arbetssätt som innebär att handläggarna prioriterar ärenden där pensionärerna själva ringer in och försöker avsluta ärendet. Men det är oklart hur arbetssättet påverkar handläggningstiden för alla ärenden, även i de fall där pensionären inte ringer in själv.

ISF ser risker med arbetssättet och anser att det bör utvärderas och att myndigheten behöver avsätta mer resurser för att få ner den stora mängden ärenden. ISF vill även att regeringen ska utreda om det är möjligt att förenkla regelverket så att bostadstillägget blir enklare att hantera.