Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Passagerarna flyr SAS – tappat 86 procent

SAS ökar kapaciteten nu – efter de stora försäljningstapp som följt av coronakrisen.
Foto: OLE BERG-RUSTEN / AP TT NYHETSBYRÅN
SAS-vd:n Rickard Gustafson hoppas på en vändning
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS tappade 86 procent av sina passagerare under juni till följd av coronakrisen, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande

Samtidigt meddelar bolaget att man under måndagen kraftigt ökat antalet flighter.  

– Vi är glada att kunna välkomna fler passagerare ombord, säger Rickard Gustafson, vd för SAS, i en kommentar. 

SAS är hårt drabbat av coronakrisen och har mottagit stödmiljarder från regeringen för att täcka den blödande ekonomin. 

På tisdagen meddelade bolaget sin försäljning för juni-månad. Antalet passagerare hade då minskat med 86 procent i jämförelse med samma månad i fjol. 

Bolaget meddelar även att man ökat kapaciteten efter den kraftiga neddragningen som följde av resestriktioner världen över. I mitten av juni fördubblade SAS kapaciteten till 30 flygplan. Under juli tas ytterligare 15 plan tillbaka i drift under juli. 

– Vi är glada att kunna välkomna fler passagerare ombord, medan vi nu långsamt börjar återskapa vårt nätverk och öka tillgängligheten till, från och inom Skandinavien, säger Rickard Gustafson, vd för SAS, i pressmeddelandet. 

Tappar mindre än konkurrenterna

SAS tapp är betydligt mindre än Norwegians 97 procent och Finnairs 96 procent, rapporterar TT.

Tappet hos SAS är klart störst när det gäller interkontinentalflyg – där 99 procent av resenärerna försvunnit. När det gäller inrikesflyget har SAS ”bara” tappat 72 procent av resenärerna.

Regeringen presenterade i mitten av juni ett nytt krispaket som innebär tillskott till SAS, Swedavia och Lernia.
Regeringen skjuter till mer pengar för att rädda krisande bolag under coronakrisen. Den här gången handlar det om Swedavia och SAS.