Nu försvinner O'boy-klassikern från hyllan

Nu ändras designen som vi alla känner till.
Foto: Produktbild
Så här såg O'boy-hyllorna ut på Ica Kvantum i Sickla, Stockholm, när produkten tog slut 2018.

Chokladpulvret O'boy har sedan länge varit en favorit i hemmen.

Nu försvinner den klassiska förpackningen för gott, bland annat av klimatskäl, rapporterar norska Børsen.

O'boy i Sverige bekräftar förändringen.

Det folkkära chokladpulvret O’boy har varit en säker produkt i köksskåpen sedan 1961.

O’boyen har under sina levnadsår blivit såld i olika typer av förpackningar, men de flesta har växt upp med den svårmissade lilla lådan i rött och blått.

Det tillhör nu det förgångna, skriver den norska sidan Børsen

Förändringen bekräftas av O'boy i Sverige.

– Ja, förändringen gäller även Sverige, säger Kristin Åkerlund, presskontakt för O'boy i Sverige. 

Därför ändrar man

Den klassiska förpackningen försvinner – och ersätts nu av en påse med en zip-funktion. 

Tanken är att förändringen ska reducera materialförbrukningen och transportbehovet med färre lastbilar. De nya påsarna kommer att minska materialförbrukningen med 60 procent. Att den nya förpackningen resulterar i en lägre totalvikt bidrar till att minska antalet lastbilar för transport.

– Den är klimatsmartare eftersom att materialåtgången minskar vad gäller plast och material överlag, säger Kristin Åkerlund. 

Så här ser den nya påsen ut.
Foto: O'boy

O'boy-krisen 2018

Ett tydligt bevis på produktens popularitet var när produkten, 2018, tog slut på alla lager i Sverige. Det var efter ett fel hos den svenska producenten som ledde till att hyllorna ekade tomma. 

Som ett resultat av det såldes O'boy för tusentals kronor på Blocket.

För att undvika en sådan kris igen har chokladpulversjätten tagit andra tag. 

– I samband med uppgraderingen har vi också uppdaterat produktionslinjen i vår fabrik i Upplands Väsby. Vi minns alla den stora O'boy-krisen 2018 och vi hoppas verkligen att kunna undgå att samma sak ska hända igen, säger Eivind Hjermstad-Sollerud, Brand Manager för O'boy i Norge, till norska Børsen.

Löftet från O'boy

Tanken är att den klassiska förpackningen fasas ut med start nästa vecka.

Trots förändringen kommer innehållet att förbli detsamma. 

– Förpackningar förändras hela tiden och det kommer nog bli bra med den nya förpackningen, säger Kristin Åkerlund.