Norwegian kommer inte längre erbjuda flighter till Thailand och USA från Stockholm och Köpenhamn efter 29 mars nästa år ”baserat på efterfrågan”, meddelar flygbolaget.
Norwegian:s långdistanslinjer från Oslo till USA fortsätter dock som tidigare.
Bolaget beskriver skrotningen av långflygningar som ett led i strategin om att gå från tillväxt till lönsamhet. Planen är att satsa mer på efterfrågade linjer mellan storstäder i Europa som London, Barcelona och Paris
”De senaste månaderna har Norwegian gjort en omfattande genomgång av den globala långdistansverksamheten. Baserat på efterfrågan i de olika marknaderna i kombination med driftsutmaningarna med Rolls Royce-motorerna på bolagets Dreamlinerplan, kommer långdistanslinjerna från Stockholm och Köpenhamn inte att fortsätta efter 29 mars 2020. Linjerna till USA från Oslo Gardermoen fortsätter som tidigare”, skriver Norwegian i ett pressmeddelande.
Enligt kommunikationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson är det i Sverige omkring hundra resenärer som berörs. De har bokat plats på Norwegians flyg mellan Arlanda och Bangkok efter 29 mars 2020.
”Klimatdebatten kan ha haft inverkan”
– Vi kommer att kontakta resenärerna och erbjuda dem pengar tillbaka, eller att vi bokar om dem med annat flyg. Det är jättetråkigt att vi inte längre kan erbjuda långdistans från Arlanda, vilket vi haft sedan 2013. Men det finns inte underlag på marknaden just nu.
Långflygningar till bland annat Thailand har kritiserats i debatten om klimatet och ”flygskam”. Utsläppen per passagerare blir stora, enligt kritikerna. Norwegians kommunikationschef tror att debatten kan vara en bidragande orsak till det minskade intresset för långflygningarna med bolaget från Stockholm.
– Det är klart att det kan ha haft viss inverkan på underlaget. Men det beror också på problem vi haft med flygmotorerna på våra Dreamliners. Det har legat utanför vår kontroll, uppger Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Linjen från Oslo till Bangkok fortsätter inte sommaren 2020. Linjerna från Oslo till Krabi och Bangkok utvärderas fortfarande för vintern 2020.
Norwegians linjeutbud på kort- och mellandistanslinjer från Stockholm, Köpenhamn och Oslo påverkas inte av förändringarna inom långdistansverksamheten.
– Skandinavien är inte tillräckligt stort för att upprätthålla interkontinentala flygningar från Stockholm, Köpenhamn och Oslo, säger Matthew Wood, senior vice president commercial long haul på Norwegian i en kommentar. Han tillägger:
– Vi har dessutom under en längre tid haft utmaningar med Rolls Royce-motorerna på våra långdistansplan vilket innebär att vi måste ha flera plan på marken och som påverkar linjeprogrammet.
Bolaget fick ny vd nyligen
Norwegian fick för bara en vecka sedanen ny vd i Jacob Schram. Detta sedan flygbolagets grundare Bjørn Kjos avgick som vd i somras efter 17 år.
Schram, som tidigare hade en chefroll inom oljebolaget Circle K, fick alltså formellt börja sitt jobb på Norwegian med nedläggandet av flera flyglinjer.