Från årsskiftet har nya spellagen gjort det möjligt för spelbolagen att uttöka sin annonsering till alla svenska mediakanaler.
I tunneblanan i Stockholm har Ninja Casino marknadsfört sin speltjänst intensivt.
Nu vill liberala landstingspolitikern Sara Svanström få frågan prövad i Reklamonbudsmannen (R), med hänvisning till att man inte lever upp till kravet på måttfull marknadsföring.
–Vi har ett ansvar för att våra resenärer i tunnelbanan inte ska utsättas för aggressiv eller vilseledande marknadsföring som kan drabba spelmissbrukare. Därför vill jag få det här prövat, säger Sara Svanström till Stockholm direkt.
Vad betyder ”måttfullt”?
Hon efterlyser en definitaion av begreppet ”måttfullt”.
– Spellagen säger att marknadsföreningen ska vara måttfull, men det finns i nuläget inga prejudikat eller praxis för vad som år måttfullt. Jag hoppas att min anmälan leder till att man prövar detta och kommer fram till hur spelbolagen ska hantera frågan, säger Sara Svanström till Stockholm direkt.
Enligt tidningen Resumé har även Konsumentombudsmannen av samma orsaker lämnat in en stöämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.
Ninja Casinos vd Joacim Möller försvarar kampanjen:
– Oavsett om det är vi eller någon annan som har en USP måste man kunna marknadsföra det, annars skulle det bli helt generiskt. För oss har det alltid handlat om snabbhet och smidighet, vi har en historia av att aldrig marknadsföra oss med freespins och bonusar, säger han till Resumé.