Myndighet betalade halv miljon för fyra poddavsnitt

Naturvårdsverket spenderade en halv miljon kronor på fyra podcastavsnitt.
Foto: Shutterstock

Nära en halv miljon kronor. 

Det blev räkningen för den statliga myndigheten Naturvårdsverkets fyra avsnitt – innan podcasten lades på is. 

– Vi är inte riktigt nöjda, säger Naturvårdsverkets kommunikationschef, Berit Oscarsson, till DN som granskat myndigheternas poddsatsningar. 

Ljudmediet växer för varje dag allra mest växer podlyssnadet. Störst är program som ”P3 Dokumentär”, ”Alex & Sigge” och ”Värvet” med hundratusentals lyssningar i veckan. 

Via poddar hoppas även flera myndigheter nå ut till en ny målgrupp.

DN har under en granskning kartlagt de 29 statliga myndigheter som under de senaste åren kommit ut med egna poddar. 

Enligt kartläggningen har de tillsammans spenderat över fem miljoner kronor för bland annat inköp av utrustning, utgift till produktionsbolag och arvoden till medverkande gäster. Men avkastningen har än så länge varit låg. 

470 000 kronor för fyra avsnitt 

Den myndighet lagt absolut mest pengar på den moderna produktionen, när man slår ut kostnaden på antalet producerade avsnitt, är Naturvårdsverket. 

Räkningen hann ticka upp till 470 000 kronor innan podden lades ned efter fyra avsnitt skriver DN. Podden, som har kostat ungefär 117 500 kronor per avsnitt, startades 2017 med tre avsnitt under namnet ”Prat om klimat”. Nio månader senare kom ytterligare ett avsnitt om ekosystemtjänster. 

Men efter att lyssnarsiffrorna visat sig vara en besvikelse lades podcasten på is.

– Vi är inte riktigt nöjda. Vi skulle gärna se att fler personer lyssnade på poddarna för att vi skulle kunna säga att det är effektivt, säger Berit Oscarsson till DN

 Tidningen skriver i sin artikel om kartläggningen att det ännu inte finns något säkert verktyg för hur många lyssningar en specifik podcast har. Därför har man i undersökningen helt valt att utgå från de siffror som myndigheterna själva tagit fram.

Två år efter att Naturvårdsverket publicerat sin podcast har de fyra avsnitten i genomsnitt 2 400 uppspelningar. 

Räknade med 100 000 lyssnare

Men Naturvårdsverket är inte den enda myndighet som är beredda att spendera mycket pengar på en bra podd. 2017 lanserades podden ”Swedishness” av Svenska Institutet. Syftet med podden är att nå ut med information om Sverige utomlands. 

Precis som Naturverkets podcast gjordes ”Swedishness” av ett externt produktionsbolag. Priset blev 428 000 kronor för sex avsnitt innan även denna podcast gick i graven. 

Innan lanseringen hade man räknat med att ungefär 100 000 personer skulle lyssna på varje avsnitt av ”Swedishness”. 2017 låg genomsnittet på 1 990 lyssnare och två år senare har ungefär 3 900 personer lyssnat på varje avsnitt visar DN:s kartläggning. 

Är fortsatt positiva 

Men trots att de flesta av myndigheternas podcaster lockar få lyssnare är man på flera håll positivt inställd med de slutgiltiga resultaten. Bland annat uppger Skatteverket och Tillväxtverket, som står bakom ”Skatteskolan”, att ”100 procent av de som tillfrågats” i en lyssnarundersökning svarat att de skulle rekommendera podden för andra. 

– Jämför man en podcast med andra kommunikationsinsatser som en myndighet gör kan det kanske vara väldigt kostnadseffektivt, säger medieanalytikern Olle Lidbom till DN

Flera av de myndigheter som ingått i kartläggningen menar även att kostnaderna är som högst i början, då man måste köpa in utrustning, om man väljer att producera podden själv – utan ett externt produktionsbolag.