På söndag börjar Fashion Week Stockholm, modeveckan som anordnas två gånger per år av branschorganisationen ASFB.
– Det är inte en riktig vecka utan det äger rum under tre dagar. Men det är dagar med högt tempo som är intensivt packade med mycket visningar, lite vila och mycket nöje, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för AFSB.

LÄS MER: Åsas kritik mot Lindex barntröja: Hur tänker de?
Inköpare och internationell press bevakar modeveckan
Hur pass viktigt är det här arrangemanget för modebranschen?
– Utifrån vår synpunkt är Fashion Week i Stockholm Sveriges viktigaste exportfrämjande aktivitet för modebranschen. Det är när hela branschen samlas och när man på bästa sätt, på hemmaplan, har möjlighet att visa upp sina kollektioner. Inte bara för svenska journalister utan även för internationell press och för inköpare som kommer från hela världen för att upptäcka svensk design.
Under årets första upplaga kommer ett 30-tal visningar att äga rum.
– I år har vi flera debutanter. Ingrid Berg med sitt varumärke Iggy Jeans, hon är bara 15 år och kommer att ha en presentation för första gången på Obaren. Och Johannes Adele som vann Swedish Fashion Talents förra året och gör sin catwalkdebut på söndag. Filippa K är tillbaka på schemat efter flera års frånvaro, och Filippa Knutsson själv kommer att inviga modeveckan och presentera sin kollektion på Nordiska Galleriet i Stockholm.
Filippa Knutsson berättar för Vogue att en röd tråd löper genom den nya höstkollektionen och hennes tidigare kollektioner:
– Jag tycker att varumärket måste vara personligt. Vad är annars poängen? Jag har alltid känt att om jag gillar det och jag behöver det, så är jag säker på att många andra kvinnor känner på samma sätt. Det är vad som gör Filippa K så konsekvent.

LÄS MER: Odd Molly säljer mer – men vinsten minskar
Så förändrar sociala medier modelandskapets affärsmodell
Några tiotusentals besökare väntas under modeveckan men desto fler kommer ta del av den genom press och sociala medier.
Hur har sociala medier förändrat modebranschen?
– Att man skriver nyheter och visar kollektioner och plagg på ett mycket enklare sätt och ofta direkt till konsumenten. På det sättet har det varit fantastiskt. Däremot ställs det ett slags urgency-krav på varumärken och det kanske inte alltid är så positivt, säger Emma Ohlson och utvecklar:
– Vad jag menar med det är att genom sociala medier finns en direkt konsumentaccess till modevisningar och kollektioner som kanske inte kommer i butik förrän om ett halvår. Men som konsument kan du bli väldigt inspirerad och du kanske vill ha den looken direkt. När plagget väl kommer i butik kan du ha hunnit konsumera trenden utan att faktiskt köpa produkten.

LÄS MER: Efter tröjskandal – H&M stänger i Sydafrika
Modeindustrins utmaningar: digitalisering och globalisering
H&M presenterade en dyster kvartalsrapport förra året som var långt under marknadens förväntningar och aktien sjönk som en sten. Vilka utmaningar ser du som de största för H&M och industrin i stort framöver?
– Jag tror att H&M, liksom många andra bolag i modebranschen världen över, befinner sig i ett slags paradigmskifte som blir en utmaning. Men där det förmodligen också finns en väldigt stor potential i att kombinera e-handel, handel genom mobilen och butiksupplevelsen. Det är omställning som gäller för flera varumärken där det gäller att fortsätta vara relevant. En annan utmaning som modevärlden befinner sig i är globaliseringen. Det är fantastiskt att man med ett knappklick kan köpa varumärken från andra sidan jordklotet men det innebär också att företagen exponerar sig för global konkurrens. Då gäller det att behålla relevans och lojalitet hos kunder och skapa kollektioner som rimmar med kundernas förväntningar, säger Emma Ohlson.
Schema Fashion Week Stockholm
Söndag den 21 januari
12.00
Beckmans College of Design
Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
13.00
Back
Plats: Strömkajen 9
14.00
Emelie Janrell
Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
15.00
Johannes Adele
Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
16.00
Totême
Plats: Bukowskis, Arsenalsgatan
17.00
Newhouse
Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
18.00
Ida Klamborn
Plats: David Bagares gata 26
19.00
Busnel
Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
20.00
Filippa K
Plats: Nordiska Galleriet 1912, Nybrogatan
Måndag den 22 januari
10.00
Reschia
Plats: Lydmar Hotel, Södra Blasieholmshamnen
12.00
Ida Sjöstedt
Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
14.00
SWEDISH FASHION TALENTS:
Per Götesson / Rave Review / K-ourage / PRLE
Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
15.00
Stand
Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
17.00 – 19.30
BEA4IKEA
Plats: Noppe Bar & Restaurang, Ingmar Bergmans gata 1
18.00
House of Dagmar
Plats: Dusty Deco, Brahegatan 21
19.00
LAZOSCHMIDL
Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
20.00
Whyred
Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
Tisdag den 23 januari
12.00
Naim Josefi
Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
13.00
Jewelry and ACCESSORIES LOUNGE: Urbanears X Sandra Backlund / Ingy Stockholm / Skultuna / afKlingberg / Yasar Aydin / Swedish Fashion Talents: Holpp / Andelius Gribbe / Rebecca Björnsdotter
Plats: Stockholms Auktionsverk, Nybrogatan 32
16.00
Stylein
Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen
17.00
Iggyjeans
Plats: Obaren
19.00
Rodebjer
Plats: Adolf Fredriks kyrkogata 10
20.00
Hope
Plats: Hope HQ, Gävlegatan 12
Källa: Fashion Week Stockholm