Det har strömmat in tips och vittnesmål om företaget mobileshop.se som sålt varor på CDON:s marknadsplats.
CDON marknadsför sig som ”Nordens största marknadsplats” och skriver att de erbjudit ”Trygg ehandel sedan 1999”.
Kunderna har beställt och betalat för varor, ofta dyr elektronik, men i stället för ett Playstation 5 eller den senaste Iphone-modellen har de fått leveranser som innehållit en ursäkt om att varan är försenad och en rabattkod på 15 procent vid nästa köp.
”Den moderna versionen av att skicka en tegelsten på posten”
– Jag såg att CDON sålde en Apple Homepod mini för ett bra pris för ett tag sen så jag slog till. Jag betalade med faktura. Efter ett tag angav de att de skickat varan och bifogade ett trackingnummer. I dag kom paketet till posten och jag gick dit för att hämta, men det var inget paket. Det var ett kuvert med ett reklamblad från ett företag som hette Mobileshop.se som tackade för mitt köp via CDON, men bad om ursäkt för att just nu var det stora volymer och de va försenade med produkten, men som plåster på såret skulle jag få 15% rabatt på mitt nästa köp, berättar en av de drabbade kunderna för Expressen.
– När jag kom hem och tittade på CDON så ser jag att varan är markerad som levererad. Det är alltså den moderna versionen av att skicka en tegelsten på posten, säger kunden.
På sajten Prisjakt har klagomålen mot Mobileshop strömmat in.
Kunderna har vittnat om hur Mobileshop har varit omöjliga att få tag på och verkar ha gått under jorden.
Vd: ”Har bestämt att våra kunder ska bli kompenserade”
Allt tyder nu på att bolaget har utnyttjat CDON:s marknadsplats för ett bedrägeri som kan omfatta upp mot 20 miljoner kronor.
Expressen sökte under gårdagen företrädare för CDON, CDON:s ägare Qliro och det utpekade bluffbolaget mobileshop.se.
Under lördagen mejlade CDON:s tillförordnade vd Allan Junge-Jensen ett svar där han beskriver händelsen som ”extraordinär” och omfattande.
Nu har CDON släppt ett pressmeddelande där de flaggar för att 15-20 miljoner kronor kommer att avsättas för bedrägerierna i kvartalsbudgeten.
”Som du kan se från vår pressrelease så tar vi det här väldigt allvarligt, och vi har bestämt att alla våra kunder ska bli kompenserade. Vi har utvärderat vår granskningsprocess av nya handlare såväl som vidtagit åtgärder för existerande handlare för att se till att den här typen av händelse inte inträffar på nytt i framtiden. Vi vill att CDON ska vara en trygg plats att handla på för våra kunder – nu och i framtiden”, skriver Allan Junge-Jensen till Expressen.