Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Miljardregn över Klarnas chefer och anställda

Foto: SOPA IMAGES / THIAGO PRUDENCIO / SOPA IMAGES/S SIPA USA
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowsk
Foto: ANETTE NANTELL / DN TT NYHETSBYRÅN

Klarnas personaloptioner har vuxit med hisnande 1 800 procent, skriver Di Digital.

De kostade 761 kronor styck – och är i dag värda 14 789 kronor.

Svenska Klarna expanderar, och äter sig in på den amerikanska marknaden. Strategin har gått bra och flera internationella riskkapitalbolag har köpt in sig i bolaget.  Framgången speglas i aktiekursen – som stigit i raktetfart och i dag ligger på 14 789 kronor i dag.

Det innebär att anställda som investerat i bolagets optionsprogram gjort sig ett kap. Enligt Di Digital har medarbetare på Klarna haft rätt att köpa sammanlagt 232 000 aktier på 761 kronor styck. Med dagens aktievärde är optionerna värda drygt 1 800 procent mer, 3,4 miljarder kronor.

Stiger snabbt

Vilka som har fått ta del av programmet har Klarna inte berättat, men historiskt sett har optionsprogrammet involverat nyckelpersoner, skriver Di Digital. Man behöver ha jobbat för Klarna i minst fyra eller fem år för att delta.

Fler optioner än så har köpts. Vid årsskiftet fanns det 434 000 utestående personaloptioner i Klarna, med ett medelvärde på 1 564 kronor, skriver Di Digital. Att lösa ut dem i dag kostar ungefär 680 miljoner kronor – men marknadsvärdet är för närvarande sammanlagt 6,4 miljarder kronor, enligt tidningen.

Gratisaktier

Klarna har dessutom ett program med så kallade ”RSU:er”, ett slags gratisaktier som vissa anställda får utöver lönen. Enligt bolaget har 3 000 anställda fått RSU:er.

”Trots enorm komplexitet, särskilt i Europa där det för närvarande inte finns något harmoniserat system för personaloptioner, beslutade Klarna att möjliggöra för en bred bas av medarbetare att vara en del av företagets långsiktiga tillväxtplaner och kunna få ta del av framgångar”, skriver kommunikationschefen Aoife Houlihan till Di Digital.