Massiva kritiken mot SAS - stor ilska på sociala medier

Reseexperten Viggo Cavling menar att SAS gjort felsatsningar - och nu är inne på en marknad man inte behärskar.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
SAS har just nu stora problem - pch passagerare ventilrerar sin ilska på sociala medier.
Foto: NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN

Flygbolaget SAS djupa kris med hundratals inställda avgångar väcker de drabbade resenärernas vrede.

Nu väller klagomålen in till konsumentbyråer - och på sociala medier ventilerar passagerarna sin ilska.

"Värsta flygbolaget någonsin. Lögner. Lögner. Lögner", skriver en person på SAS Facebooksida.

Flygbolaget SAS befinner sig i en djup kris . De senaste tre månaderna har flygbolaget SAS ställt in närmare 700 flygningar. 

Många besvikna resenärer har kontaktat konsumentmyndigheter för att få råd och för att göra anmälan. 

Andra ventilerar sin ilska på sociala medier. Där är man dels är man besviken över inställda flyg, dels på att det är svårt att komma i kontakt med kundtjänst efter alla problem.

"Jag kan inte med ord beskriva min frustration och besvikelse vad gäller service och hantering efter denna helg. Och öppettiderna för att få hjälp är som ett jävla skämt. Så fruktansvärt oproffsigt", skriver en kvinna. 

Vill ha tillbaka Jan Carlzon

"Sitter i Dubrovnik utan att veta när vi kommer hem", skriver en annan kvinna.

"Låt oss få tillbaka Jan Carlzon till SAS", skriver en man och syftar på bolagets framgångsrike koncernchef under 1980-talet.

"Under helgen har tre av mina flighter ställts in utan en ursäkt eller förklaring. Fullständigt skamlig behandling och service", säger en annan man.

"JÄVLA skitbolag. Inställt flyg lördag utan anledning, blir kvar 2 dgr och ska ikväll 18.15 få åka hem till Sverige. Nej då flyget "försenat" till 20.45 vilket troligtvis betyder inställt", skriver ytterligare en passagerare.


LÄS MER: Höggravida Amanda, 37, strandsatt – resan ställdes in


Viggo Cavling är redaktör på resesajten Travel News. Han menar att SAS gjort felsatsningar - som nu ligger till grund för kritiken.

– Jag tror att SAS egentligen är ett bolag för professionella resenärer som reser i jobbet. Det är inte de personerna som är sura nu. Nu opererar man på en semesterlågprismarknad, säger han och utvecklar:

–  Man är ovan vid den marknaden och de här kunderna.  Man har ingen beredskap att serva dem. SAS är inne på en ny marknad man inte kan hantera.

Du menar att SAS inte borde skjutsa turister?

– Nej, de är inte så duktiga på det. När det blir strul, så... för 20 år sedan hade de här människorna ingenstans att klaga. Nu kan de twittra och instagramma allihopa. Det räcker ju med 100 passagerare för att skapa 100 Facebookinlägg. Sen är det i gång, säger Viggo Cavling och fortsätter:

– Jag tycker att SAS ska satsa på affärsresenärerna i stället. Det är det som de kan och är hyfsat duktiga på. 


LÄS OCKSÅ: Cancersjuka Marie, 40, strandad i London 


Efter många dagars tystnad klev SAS vd Rickard Gustafson under tisdagen fram, och beklagade att många passagerare är besvikna.

– Jag är djupt förtvivlad och beklagar att vi har en ansträngd situation.