Fredagens hackerattack slog hårt mot den tyskägda byggkedjan och påverkade IT-struktur i Sverige, Danmark, Norge och Island.
– Det var ett stort IT-angrepp. Någon har angripit oss medvetet och sårat IT-strukturen väldigt rejält, säger Johan Saxne.
Polisen har kopplats in på attacken
Under söndagen valde Bauhaus att stänga ner sin tjänst för onlineförsäljning. Detta då man ville vara säkra på lagersaldot och att de kunder som beställt varor i helgen faktiskt kunde få sina varor. Enligt Johan Saxne ville man i en utmanande situation inte bygga på med ytterligare beställningar.
Det var först på tisdagen, efter två dagars nedstängning som bolaget öppnade upp handeln igen.
– Händelsen är polisanmäld och externa IT-specialister samt polis är inkopplade, säger Saxne.
”Det drabbar kunderna och det drabbar medarbetare”
Alla problem som attacken fört med sig är dock ännu inte lösta. Fortfarande går det inte att göra kundbeställningar i varuhusen och uthyrningen maskiner ligger nere. Dessutom är det inte möjligt för företagskunder att använda sitt företagskonto.
Finns det något som tyder på att användaruppgifter kan ha läckt ut?
– Ingenting tyder på det i dagsläget.
Har ni fått någon form av av krav på lösensumma av personerna som utfört det här?
– Ingenting som har kommit till min kännedom i alla fall, säger Johan Saxne.
Vad säger du om att ni drabbas av ett sådant här angrepp?
– Man blir ju fruktansvärt förbannad så klart. Man är mer sårbar än vad man tror. Det drabbar kunderna och det drabbar medarbetare som får en betydligt tuffare arbetsdag för att de inte har kunnat komma åt data som de behöver för att kunna ge bra besked till kunder om lagersaldon och när de förväntas få sina varor.