Margaux Dietz lägger ned skönhetssatsningen

Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Apotea-miljardären Pär Svärdsons samarbete med MArgaux Dietz avslutas.
Foto: APOTEA / APOTEA

Ambitionen var ett skönhetsimperium värt flera hundra miljoner kronor. Men så blir det inte.

Samarbetet mellan influencern Margaux Dietz och Apotea-miljardären Pär Svärdson läggs ner, vilket Breakit var först med att berätta.

– Vi ville åt olika håll, förklarar Marguax Dietz i en frågestund på Youtube.

Under sensommaren 2020 startade Margaux Dietz skönhetsmärket X by Margaux, backad av miljardären Pär Svärdson och prenumerationstjänsten för parfymer, Sniph.

Till en början gick bolaget som tåget. De första fem månaderna sålde hennes hudkrämer, deodoranter och dofter för 2,5 miljoner kronor, och bolaget gjorde en vinst på en dryg miljon, skriver Breakit.

Under 2021 vände det. Försäljningen minskade till 1,5 miljoner, och vinsten landade på knappa 200 000 kronor. Nu, bara två år senare, har skönhetsmärket – och samarbetet mellan Margaux Dietz och Pär Svärdson – gått i graven.

”Var inte det jag brann för”

– Jag har valt tillsammans med min kompanjon att avveckla bolaget. Det bestämdes för ganska så längesen, det är därför det inte har kommit några nya produkter. Vi ville åt olika håll. Det viktigaste med att jag har avvecklat X By Margaux är att det kanske inte var exakt det som jag brann för. Och det kanske inte var precis rätt i tiden. Men det är inget misslyckande. Företaget har gått jättebra och jag är så glad att jag har lärt mig massor på vägen, förklarar hon i en Youtubesändning.

Beskedet bekräftas av försäljningschefen Miriam Leijala.

– Bolaget bakom X by Margaux som drivits tillsammans med Pär Svärdson kommer ej att fortsätta vara aktivt längre. Nya spännande projekt ligger i pipen och Margaux kommer fokusera på dessa, skriver hon i ett mail till Breakit.