Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Mäktiga bolagen bakom elscooterkaoset på gatan

Vois PR-chef Kristina Nilsson i intervju med Expressen om företagets lönsamhet.
Elsparkcyklarna har blivit en vanlig syn i städerna.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Lawrence Leuschner, grundare Tier elscootrar.
Foto: Linked in
Matthias Laug, grundare Tier, elscootrar.
Foto: Linked in
Julian Blessin, grundare Tier, elscootrar.
Foto: Linked in
Fredrik Hjelm, vd och medgrundare i Voi.
Foto: Pressbild
Brad Bao, vd på Lime.
Foto: VICKIE WU / VICKIE WU
Toby Sun, Lime.
Foto: VICKIE WU / VICKIE WU
1 / 8

Elsparkcykeln är sannolikt årets mest omdiskuterade pryl.

Klimatsmart fordon eller irriterande, farlig och skräpig?

Marknaden domineras av de tre stora aktörerna: Voi, Lime och Tier.

Bakom svenska Voi finns fyra unga män som nu bara ett år efter starten sitter på ett miljardföretag med tunga investerare som Cristina Stenbeck.

Voi Technology AB grundades så sent som i juni 2018, men har vuxit i rasande takt. I dag finns man i 34 städer i Europa och har omkring 400 anställda.

Bakom bolaget står de fyra grundarna Fredrik Hjelm, Douglas Stark, Adam Jafer och Fredrik Lindvall.

Kvartetten bakom Voi: Fredrik Hjelm, Adam Jafer, Filip Lindvall och Douglas Stark.
Foto: Jacky Sin

Fredrik Hjelm och Douglas Stark har båda utbildats inom Försvarsmaktens tolkskola. Hjelm var tidigare med och startade Guestit, en tjänst för korttidsuthyrning av boende. Stark hade bland annat hunnit med en sväng som operativchef på budfirman Budbee efter Handelshögskolan.

De två yngre grundarna, Filip Lindvall och Adam Jafer är KTH-studenter. Men när Voi blev verklighet tog de studieuppehåll.

Stenbeck är med bland investerarna

Efter att ha varit i Los Angeles och testat elscootrar tänkte Fredrik Hjelm att det vore tusan om konceptet inte skulle fungera i Sverige också. Nu är man en av dominanterna på den svenska marknaden och växer snabbt ute i Europa.

På mindre än ett år tog man in över 700 miljoner i riskkapital med tunga namn som Cristina Stenbeck bland investerarna.

Vois första år (halva 2018) slutade dock med en förlust på 80 miljoner kronor. Omsättningen var blygsamma 11 miljoner, enligt den nyligen inlämnade årsredovisningen. Men den gäller alltså bara bolagets första sex månader.

Expressen har sökt Vois grundare. Douglas Stark svarar men hänvisar till företagets pressansvariga, Kristina Nilsson. I en kommentar bekräftar hon att Voi nu har blivit lönsamt i Sverige och Norge:

– Det kan jag absolut bekräfta och vi är väldigt glada över det. Vi växer väldigt snabbt och breder ut oss i fler nya städer på ett önskvärt sätt. I Stockholm startade vi i slutet av augusti, början av september förra året. Vi är väldigt nöjda över att redan ha lyckats med det.

När kan Voi som en helhet bli lönsamt?

– I nuläget är det för tidigt för att kunna svara på den frågan, men det är tydligt bevisat att det finns en stor efterfrågan av våra tjänster. Det är ett nytt företag och första steget är att människor faktiskt får känn på det, att de märker av förmånerna och förstår vad det handlar om. Vi är säkra på att resten kommer att falla på plats efter det.

Cristina Stenbeck har investerat i elsparkcyklarna. Här i samtal med Voi-teamet under ett besök på Handelshögskolans Business lab i Stockholm.
Foto: PELLE T NILSSON / SPA

Vd:n Fredrik Hjelm hade 2018 en deklarerad inkomst på 262 200 kronor. Han har ingen bil och äger inga fastigheter. 

Men bolaget Hjelm startade värderas i dag till en miljard kronor (baserat på uppgifter i storägaren Vostok New Ventures kvartalsrapport).

Amerikansk jätte in på marknaden

Voi fick konkurrens i november förra året då den amerikanska jätten Lime slog sig in på marknaden. Bolaget startade under 2017 i San Francisco och fick snabbt stor framgång. De gröna elsparkcyklarna finns nu i över 100 städer runtom i världen och i USA är de störst.

Grundarna till bolaget är Brad Bao och Toby Sun. 

Idén till Lime har Sun och Bao berättat kom från att städerna de bott i har alla ett gemensamt problem. Det är mycket biltrafik och föroreningar. I stället för att klaga bestämde sig de för att göra något åt problemet.

Prins Daniel testar elsparkcykel under ett studiebesök hos Voichefen Fredrik Hjelm.
Foto: JOHAN JEPPSSON/TT / JOHAN JEPPSSON TT NYHETSBYRÅN

Lime har dragit in 765 miljoner dollar i nytt kapital, och värderas till 2,4 miljarder dollar (cirka 23 miljarder kronor) , skriver Techcrunch.

Tidigare i somras började Lime och taxitjänsten Uber att samarbeta, vilket innebär att man genom Ubers app kan se och boka en Lime i Stockholm och Malmö.

Den tyska konkurrenten Tier

Tyska scooter-aktören Tier kom till Sverige i mars i år efter Voi och Lime. Tier grundades i den tyska huvudstaden Berlin i augusti 2018 av tyskarna Matthias Laug, Julian Blessin och Lawrence Leuschner.

Leuschner är bolagets vd. Han har sedan ung ålder sysslat med företagande. Han valde att hoppa av universitetet för att ägna sig åt sin passion. 2009 startade han bolaget Rebuy där han varit vd. Bolaget är en plattform där man kan sälja eller köpa begagnad elektronik. 

Två anställda, så kallade ”juicers”, samlar in och laddar elscootrar i Berlin. Insamlingsarbetet kritiseras för att vara dåligt för miljön på grund av alla lastbilstransporter.
Foto: OMER MESSINGER / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

En av Tiers investerare är svenska Northzone. I oktober förra året tog Tier in 25 miljoner euro, vilket motsvarar omkring 256 miljoner kronor, i en runda. Formel 1- världsmästaren Nico Rosberg är en av de senaste investerarna i bolaget.

Utöver de tre största bolagen har uppstickare som Circ, Moow, Aimo och Glyde gjort försök att ta sig in på den svenska marknaden. I fallet Glyde slutade det med att elscootrarna plösligt mystiskt försvann från gatorna. Tysklandsbaserade Circ har däremot etablerat sig med 200 utplacerade elsparkcyklar i Stockholm från den 1 juli i år. Circ finns även i Malmö och Lund.

De fyra Voi-grundarna

Namn: Fredrik Hjelm

Titel: Vd och styrelseordförande

Ålder: 28

Inkomst: 262 600 kronor (2018)

Bilar: Inga ( har körkort AM och B)

Familj: Ogift, inga barn

Utbildning: Försvarets tolkskola, Handelshögskolan


Namn: Douglas Stark

Titel: Operativ chef, styrelseledamot

Ålder: 28

Inkomst: 517 200 (2018)

Bilar: Inga (har körkort AM och B)

Familj: Ogift, inga barn

Utbildning: Försvarets tolkskola, Handelshögskolan


Namn: Adam Jafer

Titel: Chefsutvecklare

Ålder: 22

Inkomst: 215 000 (2018)

Bilar: Inga (har körkort AM och B)

Familj: Ogift, inga barn

Utbildning: Kungliga tekniska högskolan


Namn: Filip Lindvall

Titel: Utvecklingsansvarig

Ålder: 22

Inkomst: 215 000 (2018)

Bilar: Inga (har körkort AM och B)

Familj: Ogift, inga barn

Utbildning: Kungliga tekniska högskolan

Här finns Voi i dag

Sverige: Stockholm, Göteborg, Uppsala, Malmö, Helsingborg, Lund

Norge: Oslo

Danmark: Köpenhamn, Odense, Vejle, Århus

Finland: Helsingfors, Åbo,Tammerfors

Tyskland: Lübeck, Hamburg, Berlin, Potsdam, Erfurt, Nürnberg, Augsburg, München

Nederländerna: Bottrop

Österrike: Linz

Schwiez: St Gallen, Winterthu

Frankrike: Paris, Lyon, Bordeaux

Spanien:  Madrid, Malaga

Portugal: Lissabon, Faro

Vois PR-chef om kritiken: ”Undersökningen missar helheten”.