Lurades av bankbedragare – HD ger mannen rät till ersättning

Den 51-åriga mannen lurades på 397 000 kronor sedan han lämnat ut koden till sitt bank-ID.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Högsta domstolen gav den 51-åriga mannen rätt.
Foto: Magnus Andersson / TT NYHETSBYRÅN

En man i Uppsala utsattes för ett mycket förslaget bedrägeri där han lurades på 397 000 kronor sedan han lämnat ut koden till sitt bank-ID och svarskoderna från sin bankdosa. 

Han krävde banken på 385 000 kronor – som vägrade ersätta.

Nu ger Högsta domstolen mannen rätt. 

Domen blir nu vägledande för rättstillämpningen. 

I augusti 2018 blev den då 51-årige mannen uppringd av en man som påstod sig ringa från SEB:s säkerhetsavdelning.

Mannen var kund hos både SEB och Länsförsäkringar. 

Bedragaren menade att 51-åringen inte svarat på ett brev från SEB där banken krävde skriftligt samtycke till hanteringen av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Om mannen inte gjorde skulle han strykas som kund i banken. 

Bedragaren krävde att han gick till ett bankkontor för att godkänna personuppgiftshanteringen.

51-åringen förklarade att han inte skulle hinna i tid. 

Bedragaren uppmanande då mannen att logga in hos SEB med sitt mobila bank-ID och godkänna hanteringen för personuppgifter.

När mannen loggade in möttes han av texten ”Jag legitimerar mig hos: Länsförsäkringar”.

51-åringen blev brydd av textmeddelandet och när han frågade vad det berodde på, svarade bedragaren att det var för att Länsförsäkringar hade utfärdat mannens bank-ID. 

Bedragaren sa sedan att mannen hade ett gammalt bank-ID och att han behövde förnya det på ett bankkontor. 

Var vänlig och började prata persiska

Mannen frågade då om det inte gick att lösa på annat sätt. Bedragaren sa att i så fall var han tvungen att använda sin bankdosa. Men mannen svarade att han inte kunde komma åt sin bankdosa förrän han kom hem. De bokade därför in ett telefonmöte senare på kvällen.

Mannen kände uppenbarligen förtroende för bedragaren. Denna hade tidigare frågat var mannen kom i från. Han svarade att han kom från Iran, varpå bedragaren började prata persiska med sitt offer.

På kvällen följde mannen bedragarens instruktioner och tryckte in siffrorna i bankdosan samt lämnade ut svarskoderna från dosan.

Därmed kunde bedragaren beställa ett nytt bank-ID i 51-åringens namn och på så sätt plocka ut 397 000 kronor från mannens konto hos Länsförsäkringar. 

Det 51-åriga offret var helt på det klara med att han agerat ”grovt vårdslöst” men menade att han inte handlat ”särskilt klandervärt”, och krävde att Länsförsäkringar skulle ersätta honom med 385 000 kronor, vilket motsvarar det överförda beloppet minus ett avdrag på 12 000 kronor för det egna begränsade ansvaret. 

Länsförsäkringar vägrade. 

Domen blir vägledande. 

Mannen gick hela vägen till Högsta domstolen (HD) som meddelade prövningstillstånd. Högsta domstolen tar bara upp mål som kan bli vägledande för den fortsatta rättstillämpningen. 

I går meddelade HD sin dom och den går på mannens linje. 

Han, konstaterade domstolen, agerade grovt vårdslöst men inte särskilt klandervärt.

Länsförsäkringar ska nu ersätta mannen med 385 000 kronor samt ränta. Mannen slipper dessutom stå för bankens rättegångskostnader.

I stället blir det banken som får står för mannens rättegångskostnader. 

Så skyddar du dig mot bedragare

Blir du misstänksam under ett samtal - be om att få motringa.


Banker, poliser eller andra myndigheter frågar aldrig efter dina personliga koder - lämna inte ut dina inloggningsuppgifter. 


Logga inte in via ditt BankID  eller med din bankdosa ifall det är du som blir kontaktad.


Lämna aldrig ut ditt bankkort till någon du inte känner.


Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. 


Anmäl alltid om du tror att du råkat ut för bedragarna.

TV: SÅ UNDVIKER DU STÖLD VIA BANK-ID