Res klimatsmart med nattåg har varit signalorden från regeringen i olika sammanhand. Men från och med den 13 december kommer nattågssugna resenärer inte längre kunna ta nattåget mellan Göteborg och Jämtland samt Göteborg och övre Norrland. Nattågslinjen skrotas.
I dag är det SJ som sköter trafiken.
Men lördagen den 12 december klockan 18.29 rullar SJ:s nattåg ut för sista gången från Göteborg mot Jämtland och övre Norrland, efter att det norska statliga Vy tåg AB tagit hem upphandlingen för att sköta tågtrafiken mellan Stockholm och övre Norrland och vidare till Narvik under de kommande fyra åren.
Sträckan från Göteborg har inte funnits med i upphandlingen utan den har SJ drivit trots att bolaget uppgett att den går med förlust.
Hela nattågstrafiken norrut är egentligen en förlustaffär och därför sköter statliga Trafikverket upphandlingen av nattågen från Stockholm. Upphandlingen är uppdelad i två delar, dels en Jämtlandsdel, dels en del som gäller nattågen till över Norrland.
” Ingen trafik från Göteborg”
Norska VY tåg AB vann upphandlingen av trafiken till norra Sverige och SJ får fortsatt kontrakt när det gäller nattågstrafiken från Stockholm till Jämtland.
VY Tågs sida har inga planer för en direkt kommersiell nattågstrafik från Göteborg eftersom det inte ingick i den statliga upphandlingen.
– Det blir ingen trafik från Göteborg från vår sida, säger Jan Andersson, pressansvarig hus VY Tåg.
Från SJ:s sida ville man innan det senaste beslutet att upphandlingen skulle ske som en enhet med både trafiken till Jämtland och övre Norrland.

– Vi hade innan den här upphandlingen tydligt deklarerat för Trafikverket att vi tyckte att det skulle ske en samlad upphandling där man upphandlar också från Göteborg, inte bara Stockholm, säger SJ:s affärschef Jan Kyrk.
Han säger att SJ testat verksamheten från västkusten sedan december 2018 och sett att marknaden för nattåg från Göteborg mot Norrland växt.

Region Jämtland–Härjedalen uppvaktade förra våren infrastrukturminister Thomas Eneroth (S om en samordnad upphandling och att Göteborg skulle tas med i den upphandlingen.
– När nattågstrafiken ska upphandlas igen så vill vi att upphandlingen samordnas med upphandlingen till övre delarna i Norrland så att kapaciteten på nattågsvagnarna kan ökas, sa regionrådet Elise Ryder Wikén (M) till SVT.
Och från regionens sida ville man även att västra Sverige skulle inkluderas i den statliga upphandlingen.
– Vi vill också att man även inkluderar Göteborg i upphandlingen så att man kan åka hela vägen till Göteborg utan att byta, sa Elise Ryder Wikén i Jämtland.

SJ:s nuvarande tåg från Göteborg mot Norrland har sov, ligg och sittvagnar. Förbindelsen går via Herrljunga, Skövde, Hallsberg ,Västerås upp till Sundsvall där tågsetet splittras. En del av tåget kopplas samman med SJ:s nattåg från Stockholm mot Östersund, Åre och Duved. Den andra delen av tåget från Göteborg hänger på tåget mot övre Norrland.
Men SJ:s Göteborgsförbindelse skrotas alltså från och med den 13 december då den nya upphandlingen träder i kraft.
Helheten blev inte bra
SJ anser trots reseintresset från Göteborgs–regionen att verksamheten går med förlust och borde ha fått statliga pengar och inkluderas i upphandlingen.
– Det fanns en risk när man gjorde en delad upphandling att en och samma operatör inte vinner båda upphandlingarna. Det blev så, tyvärr. Vi är visserligen glada att vi fick upphandlingen på Jämtland, Men det blev inte bra på helheten.
Kritiska mot Trafikverket?
– Vi tycker att det hade varit bra att upphandla både från Göteborg och Stockholm. Det finns ett stort intresse av att resa med nattåg från Göteborg, Skövde och Örebro, säger SJ:s affärsområdeschef Jan Kyrk.
När nattågsförbindelsen försvinner från Göteborg är resenärerna hänvisade att ta sig till Stockholm med dagtåg eller Uppsala/Gävle beroende på avreseorten.