SAS tappade en tredjedel av sina passagerare under strejken

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS-piloternas strejk pågick i 15 dagar och resulterade i att mer än 3 700 flyg ställdes in.

Nya siffror visar nu att flygbolagets passagerarantal minskade med 32 procent i juli.

– Vi vill verkligen be om ursäkt, säger SAS vd Anko van der Werff i ett pressmeddelande.

Efter många och långa försök att enas om ett nytt avtal tog det stopp i förhandlingarna mellan SAS och dess piloter. Måndag 4 juli gick piloterna ut i strejk, vilken varade i 15 dagar.

Mer än 3 700 flyg ställdes in och 380 000 passagerare berördes av strejken. 1,3 miljoner resenärer reste med flygbolaget i juli, vilket var en ökning med drygt 23 procent jämfört med juli 2021.

Men jämfört med den strejkfria månaden juni 2022 har passagerarsiffran gått ned. Det totala antalet passagerare minskade med 32 procent i juli, och kapaciteten minskade med 23 procent.

Fokuserar på kundernas förtroende

Flygbolaget har tidigare uppgett att strejken kostat dem mellan 100 och 130 miljoner kronor om dagen. Efter 15 dygn landar slutsumman på mellan 1,5 och 2 miljarder kronor.

– Vi vill verkligen be om ursäkt till alla våra kunder som drabbades av strejken som resulterat i förseningar och inställda flygavgångar. Vi är glada att vi snabbt har kunnat återgå till normal verksamhet igen så att vi kan fokusera på att få tillbaka våra kunders förtroende, säger SAS vd Anko van der Werff.

Varumärkesexperten om vad som krävs för att återskapa förtroendet