Uncle Ben's kan byta logga – efter protester

Black Lives Matter-protesterna har spridits världen över.
Foto: ETIENNE LAURENT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Rispaketen med påhittade figuren Uncle Ben är kända över hela världen.

Men nu överväger tillverkaren att ändra loggan, uppger Mirror. 

Detta efter Black lives matter-protesterna och debatten om hur gamla fördomar om svarta lever kvar i samhället.

Bilden på den påhittade Texasbonden Uncle Ben har hängt med sedan 1946.

Enligt tillverkaren Mars var det en kypare och kock i Chicago vid namn Frank Brown som fick föreställa Uncle Ben.

Kommer att ändra det visuella

Riset är en storsäljare även i svenska butiker men loggan som hängt med i över 70 år är inte helt tidsenlig. Samtidigt som det debatteras om hur svarta människor framställs i samband med BLM-demonstrationer över hela världen, uppger Mars att man nu ser över sina varumärken.

”Vi ser att nu är det rätt tid att utveckla Ucle Ben´s, vilket inkluderar den visuella delen av varumärket. Det kommer vi också att göra”, uppger Mars i ett uttalande rapporterar Mirror.

Tillverkaren avslöjar dock inget om exakt hur eller när förändringarna ska göras. Men man utvärderar alla möjligheter och tillägger i uttalandet:

”Rasism hör inte hemma i samhället. Vi står solidariskt bakom den svarta medborgarrättsrörelsen och våra samarbetspartners i kampen för social rättvisa”.

Mars Incorporated är ett multinationellt amerikanskt företag med huvudkontor i McLean i Virginia i USA. Mars är en av världens största tillverkare av godisprodukter och omsätter årligen 33 miljarder dollar och har omkring 75 000 anställda världen över.