Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Resebolaget Detur varnas – betala tillbaka eller böta

Försenat eller inställt flyg - det här gäller
Foto: Skärmavbild

Konsumentombudsmannen (KO) agerar nu skarpt mot resebolaget Detur som med kort varsel har ställt in alla sina resor.

KO kräver att bolaget inom 14 dagar informerar alla sina resenärer om att de har rätt att få tillbaka pengarna för inställda resor. Om det inte görs, kan företaget dömas till ett vite på en miljon kronor.

Paketreselagen är tydlig, konstaterar KO. En researrangör måste underrätta resenären och inom 14 dagar betala tillbaka pengarna till kunden.

”Men för att konsumenterna ska kunna agera måste de först få veta att de kan kräva återbetalning. Här anser vi att Detur allvarligt brister i sin informationsskyldighet”, skriver Elin Berner, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Detur Sweden AB ingår i resekoncernen Detur International med säte i Amsterdam.

Detur säljer charterprogram från Danmark, Finland, Norge, Sverige och Österrike. 

Man etablerades i Sverige 2 000.