Hösten var en plågsam för Postnord, men svarta rubriker om paket som försvann eller inte kom fram som de skulle.
Mot den viktiga och hektiska julen mobiliserade man och anställde flera tusen för att möta kundernas näthandel.
Paketkaoset som många fruktade uteblev och i dag är Postnords vd belåten med hur arbetet flöt under tuffa december.
– Det har fungerat riktigt bra, det har det verkligen. Vi har jobbat hårt, men personalen har verkligen ställt upp, säger Håkan Ericsson i DN-intervjun.
LÄS MER: Postnords desperata vädjan till regeringen
Kinahandeln anges som orsak
Samtidigt visar Postnords egna siffror att leveranskvaliteten försämrades 2017 jämfört med året innan.
Företagets mål är att 98 procent av paket ska levereras i tid. 2016 nådde man nästan målet men stannade på 96,2 procents punktlighet. 2017 verkar kurvan vända – åt fel håll.

Den exploderande postorderhandeln från Kina, som ökade med 59 procent i fjol och dessutom är en minusaffär för Postnord, anges som en tung orsak till att målet inte nås.
– Vi når inte riktigt upp till målet, men vår bedömning är att vi är minst lika bra som övriga på marknaden. Det är ungefär samma nivå som året innan och då ska vi komma ihåg att paketvolymen har ökat med 16 procent, säger Håkan Ericsson i intervjun där han även konstaterar att paketverksamheten för första gången kommer att gå om brevdelen.
LÄS MER: Postnords kamp med Kina-paketen
Räkna med två dagar för breven
I år släpper Postnord sina tidigare punklighetsmål (med utdelningen dagen efter) för brev på 92 procent med hänvisning till nya bestämmelser i postlagen som säger att 95 procent av breven ska delas ut inom två dagar.