Problemdrabbade Postnord fått ännu en black om foten. En dyrbar sådan också för det hårt pressade bolaget.
Det handlar om cirka 500 nya postbilar, modell Renault Kangoo, som inte mäktar med vårt bistra (?) nordiska klimat. Nåväl, i de norra delarna av landet finns det snö och ihop med denna och kallgrader kan bromsarna sluta fungera på postbilarna, enligt Postnord.
– På väldigt kort tid fick vi fyra incidenter med de här Renault Kangoo-bilarna där bromsarna slutade fungera, eller där bromsförmågan kraftfullt försämrades, säger Mathias Krümmel, operativ chef på Postnord, till Expressen.
”Chockartade upplevelser”
Några av incidenterna har skett på större vägar i 70–80 kilometer i timmen medan någon har inträffat i stadsmiljö, enligt Mattias Krümmel.
– Man har ändå lyckats bromsa bilarna, antingen genom att lägga i handbromsen eller genom at växla ner. Så det har inte varit några personskador, men det har naturligtvis varit chockartade upplevelser för medarbetarna.
På grund av incidenterna har 100 av de nya fordonen tagits ur drift i ett område som sträcker sig från Dalälven och norrut. I södra halvan av Sverige har brevbärarna fått order om att låta bilarna stå vid minusgrader.
– Är det snö, is eller minusgrader får vi inte köra med de här bilarna, säger Mathias Krümmel.
Postnord har kontaktat Renault för att hitta en lösning på problemen. Bilarna som haft incidenter har transporterats till verkstad där Renault ska analysera vad som har gått fel.
– Det absolut viktigaste att vi kan en trygg arbetsmiljö åt våra brevbärare, säger Mattias Krümmel.
Stora extra kostnader
Postnord har 8 000 fordon i sin flotta, och att inte kunna använda de nyinköpa bilarna innebär ett avbräck. Företaget hyr nu bilar på den öppna marknaden.
– Det är kostsamt att hyra fordon samtidigt som vi betalar för befintliga fordon som vi inte kan nyttja.
En utmaning är att dessa bilar är vänsterstyrda till skillnad från postbilarna där förarna sitter till höger.
– Det har inneburit att vi har haft problem att säkerställa leveranstider. I enstaka fall har vi haft förseningar, framför allt under de första dygnen. Skulle det här inträffa på fler ställen blir det svårt att hantera konsekvenserna.
Att bilarna ska klara vinterväder är en viktig del av Postnords kravspecifikation, enligt Mattias Krümmel. Men är ännu inte klart om Postnord kommer att få ersättning av Renault för sina merkostnader på grund av bromsproblemen.
– Självklart förväntar vi oss att få det vi har köpt. När man inte har levererat det får vi ta en kommersiell diskussion kring det. Men just nu är fokus på att lösa problemet.
Renaults svar
Renault uppger att man bara fått rapporter om två incidenter:
”Postnord kontaktade oss den 30:a januari då två av deras anställda rapporterat att de upplevt en delvis förlust av bromseffekten på sina Renault Kangoo bilar under körning i vinterväglag”, skriver företagets pressansvariga Karin Lyrborn.
Fordonen har nu undersökts, skriver Karin Lyrborn.
”Utredningen bekräftar att bromssystemet fungerat i enlighet med dess design och rådande internationella standarder. (...) Fordonen är säkra att använda. Men vi tar självklart händelsen på fullaste allvar. Den delvisa förlusten av bromskraften orsakades av externa faktorer under väldigt specifika användningsförhållanden.”
Rättelse: I en tidigare bild framstod det som att Postnords Fiat-bilar inte fungerar i vinterväder. Detta stämmer inte, det är Renault Kangoo-bilarna som har problem med bromsarna när det snöar.