Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Postnord hoppas kunna slopa 75-kronorslösning

Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Postnord kan tvingas skicka tillbaka upp mot 600 000 paket till Kina.

Samtidigt hoppas man att det retroaktiva påslaget på 75 kronor snart kan skrotas.

– Vi pratar med de stora utländska e-handelsbolagen och hoppas snart ha andra lösningar i gång, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.

400 000 övergivna paket ligger och väntar på Postnords nya jätteterminal i Örebro – och siffran tickar upp för varje timme som går.

– Det finns en eftersläpning eftersom det fortfarande finns 200 000 paket där tiden inte löpt ut för att hämta dessa, säger Thomas Backteman.

Avgiften, som infördes 1 mars, innebär att hundratusentals e-handlare inte längre ville ha sina billiga varor från företrädelsevis Kina.

Mot slutet av april kommer skepp lastade med hårsnoddar, mobilskal och en massa andra billiga produkter att skickas tillbaka via båtar från Västkusten.

Den retoroaktiva avgiften, som betalas i Sverige i samband med att paketet hämtas ut, kan dock komma att skrotas inom kort.


LÄS OCKSÅ: Postnord skickar tillbaka 400 000 paket 

”Söker bättre lösning”

Samtal pågår mellan Postnord och de största aktörerna för att avgiften i stället betalas på sajten vid beställningar.

– Det är en lösning vi söker och som är bättre för alla parter. Inte minst kunderna, säger säger Thomas Backteman.

När det i höstas vällde in som mest Kina-paket handlade det om volymer kring 160 000 paket varje dag.

Förra veckan var siffran nere i 17 000, alltså nästan en tiondel.


LÄS OCKSÅ: Kaoset fick Postnords tilltänkta ordförande att hoppa av 

Reklamationerna ökade med 50 procent i fjol

Under 2017 ökade reklamationer kring saknade brev och paket med 50 procent från föregående år, meddelade Post- och telestyrelsen (PTS) som släppte sin årliga granskning på måndagen. 

Enligt Post- och telestyrelsen minskade klagomålen till Postnord i fjol, medan klagomålen mot Bring ökade.