För de flesta innebär den nya uppdaterade betaltjänstlagen att du måste identifiera dig oftare, knappa in pin-kod när du blippar, eller använda säkerhetsdosa eller mobilt BankID oftare.
Syftet är att göra det säkrare att handla och minska risken för lurendrejerier. Det viktiga är att du kommer ihåg pin-koderna till dina kort.
Två saker att tänka på med den nya lagen
■ Var säker på att du kan din pin-kod.
■ Handlar du på nätet, se till att du har tillgång till mobilt BankID eller säkerhetsdosa.
Detta kan hända om du handlar online
Om du handlar i en nätbutik räcker det inte med att bara ange dina kortuppgifter.
Du kommer att behöva göra något ytterligare för att visa att du är du, exempelvis med mobilt BankID, säkerhetsdosa eller pin-kod.
Klarar inte nätbutiken de nya kraven kan köpet stoppas av kortföretaget.
Detta kan hända om du handlar i butik
Du kommer oftare att bli ombedd att ange pin-koden till kortet vid butiksterminalen.
Detta gäller när du blippar
Du kommer även i fortsättningen att kunna blippa, det vill säga betala kontaktlöst. Men du kommer att behöva knappa in din pin-kod vid betalning, även vid små belopp. TIdigare har man kunnat slippa ange kod vid köp under 200 kronor.
Om du inte kommer ihåg din pin-kod
Tidigare har du kunnat identifiera dig med giltig legitimation och skriva under för beloppet, om du inte kommer ihåg din pinkod. Den tiden är förbi. Du kan komma att krävas på pin-kod.
Vet du att du saknar pin-kod ska du ansöka om ett nytt. Du kan behöva beställa ett nytt kort samtidigt.
Var gäller den nya lagen?
Den nya lagen gäller för betalningar på internet och i butik inom EU och EES-området och från den 14 september 2019.
Var försiktig och tänk på det här
Svenska bankföreningen uppmanar att din bank alltid har aktuella kontaktuppgifter till dig: telefonnummer, epost-adress med mera.
Om någon uppmanar dig att logga in på Internet- eller Mobilbanken och ber dig använda säkerhetsdosa eller Mobilt BankID, avstå!
Lämna aldrig ut kort eller uppgifter om ditt kort till någon annan, till exempel PIN-kod, kortnummer, CVC/CVV-kod eller de koder som genereras av din kortläsare eller säkerhetsdosa. Detta oavsett hur trovärdig kontakten verkar vara. Kontakta alltid din bank om du är osäker.