Beslutet att ansöka om konkurs för Norwegians fyra dotterbolag Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS och Norwegian Air Resources Denmark LH ApS, har fattats av bolagens styrelser i dag måndag.
Norwegians koncernchef Jacob Schram förnekar att bolaget tänker överge Sverige för gott.
– Nej, vår utgångspunkt är att den här krisen som flygindustrin aldrig sett maken till. Beslutet är en konsekvens av det. När situationen går tillbaka till det mer normala så ska vi flyga igen. Norden ser vi som vår kärnmarknad. Vi betraktar egentligen Norden som en stor inrikesmarknad. Det innefattar även Sverige, svarade han Expressen under Norwegians presskonferens på måndagseftermiddagen.
Vad är det för besked som ni vill ha från den svenska regeringen?
– Det vi sagt redan från början att vi vill ha likviditetsstöd. Vi vill bli behandlade på samma villkor som konkurrenten SAS. Vi är medvetna om att både den svenska och danska staten är ägare av bolaget. Men ska vi kunna konkurrera på samma villkor i luftrummet i Sverige och Danmark så anser vi att vi behöver samma stöd.
211 piloter blir arbetslösa i Sverige
I Sverige är det 211 piloter som berörs. De är alla anställda av Pilot Services Sweden AB som i praktiken är ett bemanningsbolag med uppdraget att förse Norwegian med piloter. Bolaget är nu utan pengar.
”Orsaken till obeståndet är att Norwegian sagt upp avtalet med bolaget vilket innebär att bolagets intäktsflöde helt avstannat. Det finns därmed inga möjligheter att betala löner till piloterna”, skriver bolaget i sin konkursansökan till Stockholms tingsrätt.

Norwegians flygbiljetter
Vad betyder det här för personer som köpt biljetter till flygningar i sommar eller längre fram?
– Ingenting. Det här är ett personaluthyrningsföretag. Det handlar nu om uppsägningar och lönegarantier, säger advokat Bo Ransnäs, som är föreslagen till konkursförvaltare.
De dotterbolag som ansöker om konkurs och avtalen med crewtjänster som har sagts upp påverkar totalt 1571 piloter och 3134 kabinanställda i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien och USA. Cirka 700 piloter och 1300 kabinanställda med bas i Norge, Frankrike och Italien berörs inte.
Företaget skriver:
”Effekterna av Covid-19 har resulterat i att land efter land har stängt sina gränser vilket i sin tur har gjort att förutsättningarna för att kunna resa i princip har försvunnit. För Norwegian innebär det att nästan all flygverksamhet har upphört samtidigt som stora personalkostnader kvarstår. Piloterna och kabinpersonalen är i huvudsak anställda i olika dotterbolag i Norwegiankoncernen. Trots alla de åtgärder som bolaget har vidtagit för att minska kostnaderna, återstår tyvärr inget annat alternativ för styrelsen för dessa bolag att ansöka om konkurs”.
”Vi har inte tid att vänta”
Norwegians flygbolag med drifttillstånd i Sverige, Norwegian Air Sweden (NSE) berörs inte. Norwegian har 54 svenskregistrerade flygplan och drifttillstånd i Sverige. Norwegian har inte trafikerat några linjer i Sverige och Danmark på flera veckor till följd av Corona.
Norwegians koncernchef Jacob Schram säger att bolaget begärt statligt stöd i både Sverige och Damark.
– I likhet med våra konkurrenter, har vi bett om statligt stöd i både Sverige och Danmark. Den första formella ansökan till svenska myndigheter skickades för en månad sedan men det har fortfarande inte kommit några konkreta förslag på likviditetsåtgärder. Vi har inte tid att vänta eftersom bolaget befinner sig i akut kris. Våra piloter och vår kabinpersonal är kärnan i vår verksamhet och har gjort ett helt fantastiskt jobb. Det har varit ett mycket tungt beslut och jag beklagar djupt de konsekvenser detta får för de som berörs, skrev Jacob Schram i det pressmeddelande som Norwegian skickade ut strax efter lunch.