Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Matvarorna som kan bli Årets matbluff 2022

Finalisterna i tävlingen Årets matbluff 2022: Big pack vanilj, cider med smak av lingon, juice av röd apelsin, Oat for whipping och Keso protein.
Foto: Äkta vara

Proteinkeso, lingoncider, glass, havrevisp och röd apelsinjuice.

Här är finalisterna i Årets matbluff 2022.

– Vi har fått in rekordmånga nomineringar till årets utmärkelse, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.

Varje år utser den ideella konsumentföreningen Äkta vara, som jobbar för färre tillsatser och mer råvara i våra livsmedel, Årets matbluff.

Snart är det dags att utse vinnaren för fjolåret.

Enligt Äkta vara har antalet nomineringar – 304 stycken – slagit rekord, och totalt har fem matprodukter utsetts till finalister.

De är:

Nominerade till Årets matbluff 2022

Cider med smak av lingon, Nyckelbryggerier

Sägs vara från Norrbotten och påstås hämta smak från ”våra skogar och myrar”. Drycken innehåller dock inte lingon alls, enligt Äkta vara, utan bara ”naturliga aromer” av okänt ursprung. Färgämnena kommer från morot och körsbär.

Oat for whipping, Fazer Willja

Sägs vara gjord av nordisk havre. Men är den verkligen det, ”när den bara innehåller en ynka procent havreextrakt?” frågar sig Äkta vara. Det mesta av produkten består i stället av vatten och härdad kokos- och rapsolja.

Big Pack vanilj, GB Glace

Innehåller inte längre mjölkprodukter ”som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla”, konstaterar Äkta vara. Detta efter att GB Glace har bytt till ett recept som ska ge lägre klimatavtryck.

Röd apelsin, Bravo

Förpackningen täcks av bilder på blodapelsiner, men juicen innehåller dels mer vanlig apelsin än blodapelsin, dels är den största ingrediensen äpple. Skånemejerier, som äger varumärket Bravo, har enligt Äkta vara sagt att de ska ändra designen.

Keso protein, Arla

Sägs passa ”till en aktiv livsstil” och kan då antas anspela på proteinet, skriver Äkta vara. Men proteinhalten är enbart en procentenhet mer än i Arlas vanliga keso: 15 i stället för 14.

”Många lyssnar”

När de nominerade presenteras är det inte ovanligt att producenterna bakom agerar och ändrar på sina produkter. Under 2022 har, enligt Äkta vara, minst två slutat säljas och en fått ändrad design.

– Jag tycker att det är tydligt att Årets matbluff har en effekt, säger Björn Bernhardson på Äkta vara.

Han fortsätter:

– Många företag lyssnar på och tar till sig av kritiken. Förutom exemplen bland årets nominerade så kan man titta bakåt. Där kan vi se att drygt hälften av de finalister som vi har haft de fyra senaste åren ändrat på sina produkter.