Inte sedan slaget vid Lund 1676 då svenskar och danskar slogs utanför Nöbbelöv, norr om centrala Lund, har stadsdelen och legat så i blickpunkten. Men nu gäller det inte krig utan statliga Postnords stora operation med slopandet av postutdelning alla veckans vardagar till hushållen och införandet av postutdelning varannan dag.
Det är den sinande strömmen av brev som tvingat fram den nu planerade förändringen.
Postnords senaste kvartalsrapport talar sitt tydliga språk om den allt mindre mängden brev som skickas:
Sverige -11 procent.
Danmark - 17 procent.
Antalet brev minskar drastiskt. Sedan år 2000 har brevvolymerna i Danmark sjunkit med mer än 80 procent och i Sverige med över 50 procent.
Så ska posten delas ut
Med omläggningen ska brevbärarna alternera mellan två distrikt.
Under en vanlig vecka skulle brevutdelningen se ut så här:
Dag 1, 3 och 5 (måndag, onsdag och fredag) besöks område 1.
Dag 2 och 4 (tisdag och torsdag) besöks istället område 2.
Nästföljande vecka byter område 1 och område 2 plats.
FAKTA: POSTNORD
I Danmark har Postnord redan skurit ned rejält och delar ut brev endast en gång i veckan. Det kan ta upp till fem vardagar innan ett brev når mottagaren. Undantaget är Quickbrev, som motsvarar det svenska expressbrev och tar en dag till en kostnad av 29 danska kronor. Ett vanligt ”långsamt” brev kostar 10 kronor.
Ska undvika Postnordhaveri
Nöbbelöv i Lund och omkringliggande byar/samhällen samt delar av intilliggande Kävlinge kommun ingår i det kommande testområdet där brevbäraren kommer ska komma varannandag enligt en rullande plan.
Varför Nöbbelöv?
– Det är ett bra område som innehåller många olika typer av postutdelning. Vi fattar det formella beslutet om pilotförsöket i början av hösten, säger Elisabeth Hansson. Hon är relativt nytillträdd affärsområdeschef för brevaffären inom Postnord, och ansvarig för att driva projektet i hamn utan ett prestigemässigt haveri för Postnord.

Det skånska försöket ska pågå under några månader. Om allt löper som planerat utan större justeringar i Nöbbelöv fortsätter omläggningen sedan i de tre storstadsområdena. Först ut blir Malmö följt av Göteborg, därefter Stockholm och seden resen av Sverige. Under 2022 ska hela omläggningen vara genomförd enligt nuvarande plan.
I Postnords plan finns det vissa typer av försändelser som är undantagna från nedskärningarna i distributionen. Det gäller:
Varubrev
Paket
Expressbrev
Flera andra områden kommer heller inte att märka några förändringar.
– Allt som går till ombud, postboxar, storpostkundnummer kommer gå ut varje vardag. Brevlådorna töms precis som i dag, säger Elisabeth Hansson.
Hon pratar med entusiasm om det projekt som hon är satt att driva i mål.
– Postnord befinner sig mitt i en stor förändringsresa med många olika dimensioner. Vi ska få bättre kvalitet, ska ge bättre förutsättningar för våra medarbetare, få en mer stabil ekonomi. Det är en lång resa och vi har mycket kvar. Men det är en spännande tid att vara på Postnord, det händer väldigt mycket.
Färre brevbärare
Men omläggningen för hela Sverige kommer att betyda färre brevbärare. I dag finns det 16 000 anställda inom Postnord. Hur stor bantningen blir är oklart. Men ett nytt omställningsavtal är i hamn varför den fackliga organisationen Seko Posten håller sig avvaktande.

Så mycket kostar ett brev att skicka inom Sverige
Gram Pris
50 11 kronor
100 22 kronor
250 44 kronor
500 66 kronor
1 000 88 kronor
2 000 110 kronor
Postnord har nu inte bara att ta hänsyn till de svenska konsumenternas dom över omläggningen. Tillsynsmyndigheten, PTS, har öppnat ett formellt tillsynsärende och punktmarkerar Postnord under omläggningen.
– Har de tänkt till tillräckligt kring det som kan gå fel? Det handlar mycket om att man måste utbilda personal så alla på plats vet vad som förväntas, att man ska kunna backa om något inte fungerar som det ska, att man har chefer med rätt kompetens som också har mandatet att stoppa eller förändra och anpassa verksamheten om det visar sig att det inte fungerar tillräckligt som man har tänkt sig, säger Emma Maraschin, chef för PTS enhet för postfrågor.

Men räkna med att Postnords framtida rationaliseringar inte stannar vid utdelning av brev varannan dag. Det kommer fler portohöjningar för att kompensera intäktsbortfallet till följd av det fortsatta fallet av brevförsändelser. Sannolikt också allt färre dagar när brevbäraren kommer förbi och lägger post i brevlådan. Det räcker med att läsa en passus i Postnords senaste årsredovisning:
”På sikt behövs en kombination av åtgärder: prishöjningar, anpassning av servicegrad efter mottagarnas behov samt offentligt stöd”.
”Offentligt stöd” betyder i klartext bidrag från statskassan.