Britt fick straffavgift – när Willys drog pengarna sent

LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
Det var efter en mathandling online på Willys som det blev problem med Britt Hagströms betalning.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

När Britt Hagström, 65, handlade mat på Willys tog det elva dagar innan pengarna drogs från kontot.

Då hamnade pensionärens saldo på minus, och hon fick en övertrasseringsavgift från banken.

– Hur fasen kan det ta elva dagar innan de drar pengarna? säger Britt Hagström.

Den 30 juni beställde Britt Hagström hem mat för 898 kronor från Willys i Habo, inte långt från Vätterns västra strand. Maten levererades, och allt var som vanligt.

Men när hon kollade sitt konto ett par veckor senare stod saldot på minus 850 kronor.

– Jag fick en chock när jag gick in på kontot. Men jag kände igen beloppet, och upptäckte vad de hade gjort, säger Britt Hagström.

Britt Hagström
Foto: Privat

Pengarna drogs efter 11 dagar

Vid närmare efterforskning visade det sig att pengarna för mathandlingen på Willys inte dragits förrän den 11 juli – 11 dagar efter handlingstillfället.

Britt Hagström, som trodde att matpengarna dragits vid handlingstillfället, hade betalat annat under den följande veckan med pengarna som fanns kvar på kontot. När Willyspengarna till slut drogs fanns inte mycket kvar att ta av.

Saldot trillade över på minussidan, och Britt Hagström fick en övertrasseringsavgift på 100 kronor från sin bank Länsförsäkringar.

– Jag vill inte hamna på minus hos banken, det kändes fruktansvärt att råka ut för. Jag vill inte bli någon skurk, säger Britt Hagström.

Banken förklarar

Enligt Lena Bivner, pressansvarig på Britt Hagströms bank Länsförsäkringar, beror det här problemet vanligtvis på ett tekniskt fel i säljarens ände. När en kund gör ett kortköp görs en automatisk kontroll med banken om pengar finns för att täcka köpet. Stämmer det beviljas köpet och pengarna reserveras, men köpet behöver fortfarande bekräftas mellan butik och bank i efterhand.

– Har det blivit fel är det oftast för att affären inte skickat i väg den här transaktionsbekräftelsen till banken, utan att den ligger kvar, förklarar Lena Bivner.

Oftast är det ett tekniskt fel som ligger bakom sena pengadragningar.
Foto: isabell Höjman/TT / TT NYHETSBYRÅN

Efter en vecka släpps den reserverade summan tillbaka till köparen, och processen börjar om. Då är det alltså möjligt att handla annat för pengarna, och att man hamnar på minus när summan slutligen dras.

Willys: ”Tråkigt om det blev fel”

Britt Hagström har också kontaktat Willys flera gånger, som säger att de inte kan göra något.

Johanna Eurén, presskontakt på Willys, skriver i ett sms att hon inte hört om några tekniska fel hos butikskedjan.

– Vi får undersöka saken. Det är tråkigt om det blev fel och kunden drabbades, skriver hon.

Britt Hagström är kritisk till det inträffade. Samma sak – att pengarna drogs flera dagar efter själva köpet – hände henne även på Jysk veckan innan. För de som inte har särskilt breda marginaler är det lätt att man då trillar över på kontosaldots minussida.

– Folk som har lite mer pengar på kontot än vad jag hade då kanske inte märker det här. Men det är inte okej, säger Britt Hagström.

Pengarna får dras efter tre år – enligt lagen

Enligt preskriptionslagen har säljare tre år på sig att dra pengarna från kontot. Det finns inga regler för när säljaren måste ta betalt, men efter tre år förlorar de sin rätt till betalning. 


Om köpare och säljare inte kommit överens om annat ska köparen betala när säljaren kräver det – till exempel 11 dagar efter köpet. Det säger konsumentköplagen.

6 tips på hur du kan spara pengar på mat

Så kan du spara tusenlappar varje månad