Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Bränslepriset kan knäcka lantbrukarna

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Anette Gustawson.
Foto: Privat

Prischocken på bränsle slår hårt mot svenska lantbrukare.

Anette Gustawson driver en ekologisk mjölkgård med 130 djur.

Om inte skatten sänks på drivmedel nu kommer det inte att gå ihop, larmar hon.

– Det kommer att bli sjukt dyra priser för konsumenten.

Anette Gustawson och maken Jacob driver sedan 2001 Billinge gård i Norrtälje kommun.

130 mjölkkor, eget gårdsmejeri (men säljer den mesta mjölken via Arla) och cirka 350 hektar odlad mark som ger mat till korna och en del spannmål att sälja.

Det körs mycket traktor för att sköta allt på gården. Åtgången är 40-50 kubikmeter bränsle per år, vilket blir en allt tyngre del av budgeten.

Tidigare kördes traktorn enbart på HVO 100 som är ett förnybart drivmedel.

– Fram till årsskiftet använde vi bara det, men sedan fanns inte möjlighet, vi har inte råd. Så nu tankar vi den vanliga dieseln.

Anette Gustawson menar att sänkt skatt på drivmedel krävs nu för att rädda lantbrukarna.
Foto: Privat

Flera kostnader slår mot lantbruket

Familjeföretaget har sett priset på bränsle raka i höjden. Från 10-11 kronor (exklusive moms) för ett år sedan till senaste påfyllningen då priset stigit med omkring tio kronor per liter.

Men även kostnader för foder och el rusar, vilket slår hårt mot lantbruken.

Svenska bönder ska enligt ett regeringsförslag kompenseras med omkring en miljard kronor i ett stödpaket. Men detta äts upp av prishöjningarna på drivmedel, menar Anette Gustawson som även skrivit i ämnet på Expressens debattsida. 

– Sänk skatten på drivmedel, fem kronor eller mer så att det blir rimligt. Man kanske kan sätta ett tak på hur mycket dieseln får kosta. Jag tycker även man kan se över reduktionsplikten och sänka den till EU-nivå.

Anette Gustawson och maken Jacob driver en mjölkgård sedan 2001.
Foto: Privat

”Kommer att bli sjukt dyra priser”

Mjölkbonden befarar att många lantbruk kan tvingas lägga ned om prisökningarna på drivmedel bara fortsätter.

– Vi kan inte lägga över hela den här kostnaden på konsumenten heller. Det kommer att bli sjukt dyra priser.

Anette Gustawson tycker samtidigt det är rimligt att vi alla är med och betalar ett pris för att sätta press på Ryssland med tanke på kriget i Ukraina.

 – Det vi kan göra för Ukraina och Europa är att fortsätta producera mat. Vi måste göra allt vi kan för att producera så mycket mat vi kan.

– Då gäller att vi får förutsättningarna att göra det.

LRF: Ta bort dieselskatten

Palle Borgström, LRF:s förbundsordförande, menar att regeringen helt borde ta bort skatten på diesel som används inom jord- och skogsbruk. Momsen kan de flesta som har ett företag redan lyfta av.

– Förslaget om att öka den befintliga återbetalningen av dieselskatt med två kronor räcker inte efter de prishöjningar vi sett efter krigsutbrottet. Vi är uppe på aldrig tidigare skådade nivåer, säger Borgström.