Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Black Friday-larm: ”Var tionde rea kan vara bluff"

Nicklas Storåkers: ”En del reor låter mycket bättre än vad de är.”
Foto: PATTI BLAKE / AP NEWS HERALD
Foto: NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN

Lockas du av Black Friday-annonser där varor reas ut till 30, 40 eller till och med 50 procents rea?

Håll huvudet kallt. Det förekommer att butiker smyghöjer priserna inför årets shoppingdag nummer ett.  

– En del reor låter mycket bättre än vad de är, säger Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsesajten Pricerunner. 

LÄS MER: Black Friday – 7 viktiga saker du måste veta 


Butikernas uppladdning inför Black Friday är i full gång och din brevlåda har säkerligen redan fyllts med annonser och reklam där butikerna skriker ut sina erbjudanden och rabatter. 

Men stopp – det gäller att se nyktert på annonserna. Det förekommer nämligen att butiker inför Black Friday smyghöjer priset på en vara, för att därefter rabattera det. På så sätt ser erbjudandet mycket bättre ut än vad det egentligen är. Det visar en kartläggning som prisjämförelsesajten Pricerunner har gjort.

Bolaget har dagligen utvärderat förändringar på priserna på de 30 000 mest populära produkterna hos de 30 största e-handlarna sedan september.

I kartläggningen framkommer att fyra av tio butiker har höjt priserna under perioden, och att två av tio butiker har höjt priserna mer än vad Pricerunner bedömer som "rimligt".

I 14 procent av de kartlagda produkterna har priset höjts med hela 22 procent i snitt. 


Prishöjning innan Black Friday

– En betydande del av dessa prisförändringar har skett brett över flera produktkategorier. Det finns därför skäl att vänta sig att en del av dessa produkter nu kommer att "reas ut", säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner. 

Han exemplifierar med en produkt som i oktober prishöjdes från 899 till 1 299 kronor, det vill säga med 44 procent.

Denna produkt kan nu, i samband med Black Friday, "reas" ut till 30 procent – utan att det egentligen handlar om ett bra erbjudande.

Ett annat exempel från verkligheten är en produkt som en butik under en längre tid sålt för 159 kronor. Den 2 oktober höjdes priset till 249 kronor – och på "Single´s Day" "reades" produkten ut för 212 kronor.

Nicklas Storåkers rekommenderar dig som konsument att inte stirra dig blind på rabatter. 

– En del rabatter jämförs med listpriser som sällan gäller normalt.

Inte tillåtet enligt Konsumentverket

Men så får det inte gå till. Det slår Anna Hult, jurist på Konsumentverket, fast.

– Det är inte tillåtet att höja priser på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den, för då är det ju inte ett ordinarie pris, säger Anna Hult. 

Butikerna får heller inte locka med låga priser på varor man egentligen inte har. 

– Butiken ska ha haft varorna i sitt utbud under en längre tid och de måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är inte tillåtet att exempelvis ta in ett tillfälligt parti tv-apparater inför jul och sälja dem på rea, säger Anna Hult. 

Hon rekommenderar konsumenter att kolla in prisläget för en viss vara i förväg. 

– Då kan du lättare avgöra om priset under rean är så bra som företaget säger.


Åtta snabba tips i Black Friday-hetsen

1. Kolla prisläget långt i förväg.

2. Använd prisjämförelsesajter.

3. Låt dig inte stressas till köp.

4. Du "sparar" aldrig pengar på att köpa.

5. Bestäm i förväg vad du behöver köpa och låt dig inte lockas att plocka in mer i varukorgen. 

6. Köp från seriösa butiker. 

7. Kolla om det är enkelt att returnera. 

8. Använd ångerrätten. 


Källa: Anna Hult, Konsumentverket, Pricerunner