Drivmedelspriserna har pressats nedåt under flera veckor och prisnivån är rena festen för många bilister. Och det finns inga tecken på att priserna skjuter i höjden inom överskådlig tid utan ligger kvar på den historiska nivå som vi inte sett sedan 2016. Och priset kan fortsätta att falla.
Det är två orsaker till det extremt låga drivmedelspriserna vid mackarna.
Oljekriget mellan Saudiarabien och Ryssland.
Coronapandemin. Flygplanen står stilla runt om i världen och biltrafiken nere på ett minimum vilket slår direkt mot ”konsumtionen” av drivmedel.
De så kallade oljeterminerna föll också rejält på måndagen som en direkt följd av de fortsatt dystra signalerna kring coronavirus–pandemin där inga positiva tecken syns vid horisonten i stora delar av världen. Strax innan klockan 10 på måndagen har Brent-oljan gått ner med drygt 11 procent och ett fat kostar 22,85 dollar, medan den amerikanska WTI–oljan är ned 7,3 procent och kostar 20,25 dollar fatet. Nedgången beskrivs som historisk. Den senaste gången priserna låg på dessa nivåer var 2003 respektive 2002. En del av dagens prisras är kopplad till de nya amerikanska signalerna från USA:s president Donald Trump om att det dröjer innan längre innan USA är tillbaka mot ett normalt läge.
Corona-pandemin pressar oljepriset
I fredags tog bensinpriset ett minimalt ryck uppåt med 10 öre och kostade 12.78 för en liter 95 oktan vid bemannade bensinstationer. Men på måndagsmorgonen sänkte de ledande drivmedelsbolagen priset och är nu tillbaka på 12.68. Även priset på diesel gick ner med 10 öre och kostar 14.28. Dieselpriserna har dock inte varit under samma hårda prispress eftersom den tunga lastbilstrafiken fortfarande rullar, även om den också minskat som en effekt av corona–kaoset.
– Det är egentligen bara tung trafik och sjöfarten som är igång, säger Johan G Andersson, vd för branschorganisationen Svenska Petroleum & Drivmedelsinstitutet, SPBI.
– Diesel finns det fortfarande en ganska stark efterfrågan på. Det ser vi också när vi tittar ute i Europa att transportsektorn är mindre påverkad.
Fortsatt lågt bensinpris
I det pågående oljekriget mellan Saudiarabien och Ryssland där Saudi vridit på oljekranarna för fullt finns inga tecken på något slut med bråket. Och det finns heller inga signaler om att priserna ska vända uppåt.
- Även och Ryssland och OPEC skulle komma fram till en överenskommelse om att begränsa produktionen för att få upp priserna är det fortfarande en enorm överproduktion i världen. Dessutom är lagren med råolja väldigt stora just nu, säger Johan G Andersson på SPBI.
Dagens bensinpris är långt från toppnoteringen i maj förra året då en liten 95 oktan kostade som mest 17 kronor och 14 öre. Sedan dess har priset rasat med 4 kronor och 46 öre.
Så här har priset på bensinen utvecklat sig
2005: 11.13
2006: 11.55
2007: 11.65
2008: 12.54
2009: 12.06
2010: 12.97
2011: 14.09
2012: 14.98
2013: 14.53
2014: 14.33
2015: 13.36
2016: 12.02 (februari)
2017: 14.52 (nov)
2018: 14.50
2019: 17.14 (maj)
2020: 12.68 (mars)
Listan avser konsumentpriset i kronor för 95-oktanig bensin.