Största handelsplatserna – Ullared tappar placering

Ullared – trea.
Foto: ROBIN ARON GT-EXPRESSEN
Barkarby – tvåa.

Barkarby Handelsplats i nordvästra Stockholm har gått om Gekås Ullared och blivit den näst största handelsplatsen i Sverige.

Det framgår av en årlig lista från HUI Research där förstaplatsen alltjämt innehas av Kungens Kurva Handelsområde, där bland annat världens största IKEA-varuhus ligger.

Omsättningen var i fjol 7,6 miljarder kronor i Kungens Kurva, 6,0 miljarder i Barkarby Handelsplats och 5,9 miljarder i Gekås Ullared.

Detaljhandelsåret 2017 kännetecknades av en avgörande förändring, nämligen att e-handeln tog en synnerligen stor andel av tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln.

Sedan mätningarna av köpcentrumbranschen inleddes i slutet av 1980-talet har sällanköpsvaruhandeln varit motorn som bidragit till kontinuerlig tillväxt och banat väg för många nya köpcentrumetableringar.

Topp tio – Sveriges största köpcentrum

1. Kungens kurva, Huddinge (7,6)

2. Barkarby, Järfälla (6,0)

3. Gekås, Ullared (5,9)

4. Erikslund, Västerås (5,8)

5. Tornby, Linköping (5,6)

6. Väla, Helsingborg (5,2)

7. Birsta, Sundsvall (5,2)

8. Boländerna, Uppsala (5,2)

9. Mall of Scandinavia, Solna (4,3)

10 Ingelsta, Norrköping (4,3)

Omsättning 2017 (i miljarder kronor)

Fakta: HUI Researchs (edited)

Det som skiljer handelsområden från köpcentrum är att butikerna ofta är separerade från varandra och att kunderna måste transportera sig utomhus mellan butikerna.

– För första gången uppvisar sällanköpsvaruhandeln i köpcentrumbranschen nu negativa tillväxttal. När dagligvaror, restauranger och kommersiell service adderas är den totala tillväxten dock positiv. Även handelsområdena uppvisar fortsatt tillväxt, men trots detta minskar intresset för att bygga ny handelsyta", uppger HUI Research som tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers har gjort kartläggningen av Sveriges köpcentrum och handelsområden.



Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge bara har påverkats i liten utsträckning.

– Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena, säger Tobias Rönnberg som är analytiker vid HUI Research.