Ett nytt direktiv ska tvinga de vanliga bankerna att dela med sig av kunduppgifter till tredje part – och därmed underlätta för konsumenterna.
Under 2018 införs PSD2, det andra betaltjänstdirektivet, i Sverige.
I dag sköter vi våra betalningar och en stor del av vår privatekonomi via banken. Men det nya direktivet ska utmana storbankerna – och bana väg åt andra betaltjänster.
Det har kallats en revolution inom bankmarknaden.
LÄS MER: E-kronan kan bli verklighet inom några år
Danske Bank om nya direktivet
Bland annat finansmarknadsminister Per Bolund, MP, har talat sig varm om PSD2. Även Lars Sjögren, internationell chef för transaktioner på Danske Bank, ser fördelar.
– Det kommer gå att skapa mer effektiva lösningar för kunderna och kan bidra till sänkta kostnader, säger han.
Sjögren fortsätter:
– Fintechbolag får en möjlighet att ta sig in på bankmarknaden och kan ge kunder tillgång till betallösningar och tjänster man inte kan få i dag. Det skapar en helt annan konkurrens.
Det här är PSD2
PSD2 är ett nytt EU-direktiv, som även kallas "det andra betaltjänstdirektivet". Det antogs den 25 november 2015.
Direktivet innebär att du som privatperson kan dela din personliga finansiella information – till exempel bankuppgifter – med valfri utomstående aktör. Bankernas monopol på kunduppgifter försvinner.
Tredje part, som Facebook eller ett fintechbolag, kommer till exempel kunna ta betalt direkt från användarens bankkonto om kunden godkänner det.
Direktivet ska stärka konkurrensen, främja innovation och öka säkerheten för nätbetalningar.
För konsumenter ska det bli enklare och billigare att genomföra elektroniska betalningar.
Regeringen jobbar med att få till en lagstiftning som följer direktivet men har blivit försenad på grund av "en mängd svåra frågor".
Den nya lagstiftningen kommer att träda i kraft tidigast den 1 maj 2018.
Källor: Regeringen, Nexus, Evry, Compello.
Men bankchefen är samtidigt kritisk – och varnar för riskerna med direktivet.
– Det är inte säkert att det blir enklare för kunderna. Helt plötsligt möts man av en uppsjö av alternativ, säger han.
Förutom risken att gå vilse bland alla tekniska lösningar och betalalternativ målar Lars Sjögren upp ytterligare konsekvenser för konsumenterna.
En är att den personliga integriteten utmanas.
Facebook och Google "vässar sina klor"
I en debattartikel har bankchefen tidigare skrivit att det är "naivt att tro att direktivet endast innebär möjligheter" – och att multinationella bolag som Facebook, Amazon och Google nu "vässar sina klor".
– De har redan mycket data om oss. Det enda de saknar just nu är information om hur vi använder våra pengar, säger Lars Sjögren.

Full tillgång till vårt beteende på nätet, köpmönster och konsumtion kan ge stora bolag enorm makt, enligt Danske Bank.
LÄS MER: Så tummar Facebook på skatten i Sverige
Det nya direktivet kräver dock att kunderna ger sitt medgivande innan bankerna lämnar ut personlig information till tredje part. Det ställer hårda krav på konsumenterna.
– Innan man klickar i "ja" i olika rutor ska man tänka igenom vad man egentligen gör. Var försiktig med data och se till att veta vem du gör affärer med, säger Lars Sjögren.
Så säger Finansinspektionen om PSD2
Per Nordkvist är avdelningschef för konsumentskydd på Finansinspektionen. Han säger att det nya regelverket kommer att förbättra konkurrensen på bankmarknaden, främja innovation och stärka konsumenternas säkerhet.
– Det här bygger mycket på att konkurrens är ett bra konsumentskydd, säger han.

Men han håller samtidigt med Lars Sjögren om att det finns risker. Och det gäller att konsumenterna själva tar ansvar.
– Finns det flera olika tjänster blir det svårare för konsumenter att navigera. Konsumenten måste alltid veta vem man tecknar avtal med och känna sig trygg med motparten, säger Per Nordkvist.
"Kan få förödande konsekvenser"
I sin debattartikel målar Lars Sjögren upp en dramatisk bild:
"Med det nya betaltjänstdirektivet PSD2 startar en konsumentrevolution som kan få förödande konsekvenser om man som individ inte är medveten om vem man lämnar ut sina finansiella data till", skriver han.
Och:
"Det skulle till och med kunna rubba den finansiella stabiliteten om kunskapen används på fel sätt".
Tänk på detta som konsument
• Integritet
Idag skyddas dina finansiella data av omfattande banksekretess. Men från 1 maj bestämmer du själv vem som ska få tillgång till din information – och då är det viktigt att du känner till vilka risker som kan uppstå.
• Kartläggning
Med tillgång till dina finansiella data kommer företag kunna kartlägga dig och ditt beteende i ännu större utsträckning. Det finns en anledning att se upp med skräddarsydda tjänster och erbjudanden – till exempel snabblån före lön.
• Läs det finstilta
Var noga med att läsa det finstilta, för att till fullo förstå vem du lämnar ut dina personliga uppgifter till samt hur informationen om dina finansiella data ska användas.
• Se till dina egna behov
Behöver du verkligen den tjänst som erbjuds? Vad kostar den i så fall? Betala inte för något du inte behöver.
• Var noga med vem du gör affärer med
PSD2 gör det möjligt för många nya aktörer att komma in på bankmarknaden. Se till att de är seriösa och att deras tjänster är till fördel för sig om du ska lämna ifrån dig information.
• Tänk på priset
Med PSD2 kommer en ökad transparens och konkurrens på bankmarknaden. Se över vilka tjänster du betalar för i dag och hur mycket – det kan finnas pengar att spara.
Källa: Lars Sjögren på Danske Bank.