”Att påstå att mjölken har netto noll klimatavtryck ger konsumenterna fel bild av produktens påverkan. Arla har inte kunnat bevisa att påståendet stämmer”, skrev myndigheten i ett pressmeddelande.
Arla förlorar mot KO
Nu går Patent- och marknadsdomstolen, på KO:s linje.
Domstolen förbjuder Arla att använda påståendet ”netto noll klimatavtryck” eller ”andra liknande påståenden”. Man menar att uttrycket kan vara missvisande och kan ge intrycket att mjölken inte ger något klimatavtryck alls, alternativt att företaget kompenserar för sin klimatpåverkan.
Bryter Arla mot förbudet är det förknippat med ett vite på en miljon kronor. Mejerijätten måste också betala KO:s rättegångskostnader på drygt 350 000 kronor.
Svårt för konsumenterna
– Domen är bra eftersom många konsumenter vill handla med hänsyn till miljön, men kan ha svårt att veta vilket klimatavtryck en produkt lämnar. Därför är det extra viktigt att företagen tar sitt ansvar och inte överdriver i reklamen, säger Ida Nyström, processråd vid KO, i en kommentar.
Arla har tidigare kommenterat KO:s stämning. Företaget sa då att man klimatkompenserar i projekt som bevarar och skapar kolsänkor och ”välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden” – men att man inte delar uppfattningen om att marknadsföringen skulle vara vilseledande. Förra våren gjorde dock mejeribolaget om sina förpackningar eftersom debatten ”tog fokus från bönderna”.