Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Agneta är bäst i Sverige på att ta hand om kunder

Agneta Kristensson är Sveriges bästa kundmottagare enligt en stor kundundersökning.
Foto: Peter Phillips

Agneta Kristensson, 50, är bäst i Sverige på att ta hand om kunder.

Detta enligt data från 130 svenska företag och sammanlagt tre miljoner kundundersökningar.

– Egentligen gör jag ju bara mitt jobb, säger Agneta.

Agneta Kristensson från Stockholm jobbar som pensionsrådgivare på Lärarförsäkringar och är i sin yrkesroll utnämnd till Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare.

Kundundersökningen sammanställdes av Brilliant Future.

Agneta är förstås stolt och glad över den utmärkelsen.

– Det känns fantastiskt bra. Men jag gör ju egentligen bara mitt jobb, och det ska man ju oavsett utmärkelser! Fast det här blir som ett extra konkret kvitto för mig.

Hur ska en bra kundservicemedarbetare vara, anser du?

– Genuint intresserad av att hjälpa människor. Vara vänlig och proffsig, ha tålamod och kunna lyssna på kunden.

Om man vänder på det – vilka egenskaper har den kundmedarbetare som valt fel yrke?

– Det är en introvert person som tycker människor är besvärliga och inte tycker det är kul att möta folk. Då finns det andra arbetsuppgifter som passar bättre för den personen.

Du jobbar ju som pensionsrådgivare, vilka är dina bästa tips till alla som vill ha det så gott möjligt på äldre dagar?

– För de som är yngre tycker jag det är viktigt att spara på lång sikt och att inte ha för låg risk. Handlar det om minst 20 år kan man våga ta lite högre risk med möjlighet till högre avkastning. Sedan ska man våga hålla fast vid sin sparplan och behålla lugnet och tänka efter innan man agerar.

Hur ska du fira din utmärkelse?

– Det firas på fredagsmys med bubbel med kollegerna på jobbet.


Svensk mästare på kundbemötande

• Utmärkelsen prisar en person som med stort engagemang lyckats skapa goda kundupplevelser.

• Data från 130 företag och tre miljoner kundundersökningar, genomförda i Sverige, ligger till grund för beslutsunderlaget. Totalt har data från över 10 000 enskilda kundserviceagenter

analyserats för att få fram vinnaren.

• Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2019 och har samlats in under hela året.