Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Klaga - och tjäna tusenlappar

TRASIGT. Sandra Hansson, 28, reklamerar allt som går sönder. "Jag sparar alltid alla kvitton, det gör att jag kan gå tillbaka med kläderna flera år efter att jag köpt dem", säger hon.
Foto: Joachim Wall

Skor som tappar klacken och sömmar som släpper. 

Gå tillbaka med dina felköp och tjäna tusenlappar. 

- Jag reklamerar allt som inte håller måttet, säger Sandra Hansson, 28 i Malmö.

Att reklamera är att lämna tillbaka en vara som visat sig ha ett fel och begära ersättning eller en ny vara som kompensation. Konsumentköplagen ger alla rätt att återlämna en felaktig vara upp till tre år efter köpet.

"En sjkälvklarhet"

 Sandra Hansson, moderedaktör på Nöjesguiden, har sparat  tusentals kronor på att reklamera kläder och skor som gått sönder.

 - Jag ser det som en självklarhet, butikerna måste få veta att deras kläder inte håller måttet.

 Orsaken till att hon reklamerar är oftast att kläderna tappat formen eller lossnat i sömmarna. 

"Lönar sig"

 För att reklamera måste du kunna styrka att du köpt varan i en specifik butik. Det gör du enklast genom att spara kvittot.

 - Jag förstår inte dem som inte sparar sina kvitton, det lönar sig alltid i längden, säger Sandra.

FAKTA

SANDRAS TRE TIPS:

1. Spara kvittot
Du måste inte samla dem frenetisk efter datum. Jag har alla mina i en liten påse. Om något gått sönder behöver jag bara leta i påsen så hittar jag kvittot.

2. Nöj dig inte

Acceptera inte dålig kvalitet bara för att priset är lågt.

3. Du hjälper
Tänk på att genom att reklamera visar du butiken att deras prudukter inte håller måttet.