Klädjätten H&M har tidigare investerat 20 miljoner kronor i modebloggaren och entreprenören Kenza Zouitens bolag Ivyrevel, som beskrivs som ett "digitalt modehus".
LÄS MER: Kenza ska samarbeta med nätjätten Google
Kenzas bolag utvecklar smarta, uppkopplade kläder
Bolaget säljer kläder online och jobbar bland annat med att hitta en ny digital affärsmodell för modebranschen, och att skapa intelligenta, uppkopplade klädesplagg.
Nu går en av H&M:s huvudkonkurrenter på e-handelsmarknaden, klädjätten Zalando, även in som delägare i Kenzas bolag med 20 miljoner kronor.
Efter affären äger Zalando och H&M knappt 17 procent vardera i Ivyrevel och får en plats var i styrelsen, berättar Di.
LÄS MER: Kenzas bolag tar in miljoner från H&M
Kenza och hennes kompanjoner grundade Ivyrevel 2012
"Vi är glada över att bekräfta att Zalando utökar sitt samarbete med det digitala modemärket Ivyrevel, när vi nu bidrar till att ge företaget nytt kapital och kompetens för att fortsätta sin tillväxtresa", skriver Sigrid Dalberg-Krajewski, talesperson för Zalando i Norden till Di.
Kenza Zouiten grundade Ivyrevel 2012 tillsammans med syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic och Gustav Springfeldt och bolaget har vuxit snabbt. Under förra året hade Ivyrevel en omsättning på 20 miljoner kronor och dess kläder säljs nu i 80 länder.
Zalando har blivit Ivyrevels första försäljningskanal utanför den egna hemsidan, enligt bolagets årsredovisning.