Kesayas vd Fred Voccola säger att de jobbar hårt för att reda ut hackerattackernaTusentals företag över hela världen drabbas av den globala IT-attacken. Nu har också St1/Shell i Sverige problem med sitt betalningssystem.
Ett 50-tal av företagets butiker som ligger i anslutning till Shellstationer har utsatts för betalningsstörningar sedan i lördags.
– Personalen sa att de bara tar kontanter. De sa att de har samma system som Coop, säger en person som besökte en Shellbutik i Boråsområdet på måndagen.
Stängt av systemet
Stefan Samuelsson, chef för affärsområdet Retail på St1 i Sverige, bekräftar att företagets drabbats av störningar.
– Vi har svårigheter med kortbetalningar. Inte hela tiden, det är periodvis, vi har inte stängt butiker. Vårt IT-folk jobbar dygnet runt sedan i lördags för att lösa det här, säger han och fortsätter:
– Vi har stängt av det amerikanska systemet som är upphovet till problemen. Nu uppdaterar vi varje butik separat. Det sker manuellt, det tar lite tid.
Han förklarar att problemen drabbar butikerna, inte bensinmackarna.

Samma leverantör som Coop
Coops kassasystem havererade i fredags efter en IT-attack mot en leverantör. Attacken var riktad mot det amerikanska företaget Kaseya vars mjukvara används av Visma Esscom som levererar betalningssystem till Coop.
St1/Shell använder samma leverantör som Coop – ett liknande men inte samma system – men har till skillnad från Coop inte tvingats stänga några butiker.
Det finländska energibolaget St1 köpte 2010 Shell i Finland och Sverige – och köpte senare också verksamheten i Norge. Företaget använder fortfarande Shells varumärke på ett 100-tal bensinmackar och butiker samt har ytterligare cirka 350 obemannade bensinmackar med namnet St1.