I år förväntas rekordmånga svenskar inhandla sina julklappar på nätet. Ett bättre urval, bekvämlighet och att man sparar tid är några av orsakerna till att allt fler väljer nätbutikerna i stället för de fysiska butikerna när de ska handla julklappar.
60 procent av svenskarna säger att de kommer att handla lika många eller fler av sina julklappar på nätet jämfört med förra året, enligt en undersökning av betalningsföretaget Klarna och logistikleverantören Bring.
Enligt undersökningen kommer nästan fyra miljoner svenskar att julhandla i nätbutiker i år, vilket är en ökning med 450 000 personer från förra året.
– Vi förväntar oss att julhandeln på nätet kommer att öka med nästan 20 procent i år, säger Anna Borg, Nordenchef för Klarna i ett pressmeddelande.
Viktigt med retur- och bytesmöjlighet
En genomsnittlig svensk kommer att lägga 2526 kronor på julklappar på nätet. De som spenderar mest pengar på julklappar på nätet är personer mellan 30-39 år, enligt undersökningen.
För många är det viktigt att kunna returnera eller byta ut julklapparna flera veckor efter julafton. Hela 70 procent av de som tillfrågades i undersökningen förväntar sig att det ska gå att byta ut julklappar i januari. Lika många svarar att de köper sina julklappar i november och början av december, långt före jul.
– Nätbutikerna bör erbjuda flexibla bytes- och returtider i samband med julhandeln. Användarna förväntar sig att dessa förlängs även hos nätbutikerna, på samma sätt som de flesta fysiska butiker brukar göra under julen, säger Anna Borg.