Om du mot all förmodan handlade med betalkort på ett amerikansk Ikeavaruhus någon gång mellan 18 oktober 2017 och 31 december 2019 kan det vara läge att leta efter kvittot.
Möbelföretaget har nämligen gått med på att betala ut sammanlagt 250 miljoner kronor till kunder som drabbats av en påstådd kvittomiss, där kvittot avslöjade fler än de fem sista siffrorna av kortnumret, rapporterar NBC Chicago.
Ikea har tagit beslutet att betala efter att en stämningsansökan, en så kallad ”class-action lawsuit”, lämnats in mot företaget. Enligt NBC Chicago framkommer det dock i domstolshandlingarna att Ikea ”kraftfullt förnekar” både ansvar och fel.
Dyra advokatkostnader
Exakt hur mycket pengar varje kund kommer att få är oklart, då beloppet sätts utifrån hur många som ska ha en del av kakan. Juristfirman som driver fallet uppskattar att det kommer blir någonstans mellan 300 till 600 kronor per person.
”Om du inte agerar kommer du inte att få någon utbetalning och du ger upp rätten att driva eller fortsätta driva anspråk mot Ikea eller någon annan svarande”, skriver advokatfirman som driver fallet på en hemsida som är dedikerad till processen.
Störts utbetalning ser dock ut att gå till advokaterna själva som enligt hemsidan kommer att ta 102 miljoner kronor, omkring 40 procent av pengarna, bara i avgifter.