Camilla Gervide, som driver bloggen Bloggbevakning, fick upp en annons på Facebook från e-handelsbolaget Sellpy på tre nedbrunna ljus för 175 kronor.
– Jag klickade på annonsen för att se om det verkligen kunde stämma att man sålde dem för det priset, och mycket riktigt – det gjorde man, berättar Camilla Gervide.
Hon bestämde sig då för att klicka vidare på hemsidan och hittade flera märkliga produkter till väldigt höga priser. På Instagram har Camilla Gervide delat med sig av några produkter hon reagerat på.
Bland annat Ikea-filten ”Kråkis”, som hos Sellpy var prissatt till 250 kronor. På Ikea kostar den 10 kronor. Alltså en prisökning på 2400 procent.
En Hugo Boss-parfym med endast 30 procent av innehållet kvar var prissatt till 750 kronor.
”Varan är i bra skick och har inga tydliga defekter.”, står det i produktbeskrivningen.
Vidare säljs även en damväst som egentligen är en regnjacka för hundar.
”Varan är i bra skick men vissa tecken på användning finns (Smutsig(Framsida)).”, står det i produktbeskrivningen.
”Ibland orkar man inte bry sig”
Vanligtvis sorterar och värderar Sellpy själva produkterna som skickas in och avgör om de kan säljas för mer än 50 kronor. Men man kan även själv sätta sina egna priser.
I ett mejl till Expressen skriver Michael Arnör, vd för Sellpy:
”Vi föreslår priser automatiskt baserat på hur liknande produkter har sålt hos oss tidigare. Dessa priser sänks successivt tills dess att någon köper varan. I slutändan är det dock säljarna som bestämmer både vad vi ska sälja (så länge skicket är tillräckligt gott) och till vilket pris då säljarna både kan begära varor till försäljning samt sätta priser på de varor man själv säljer. Detta gäller självklart även de exempel du nämner där säljarna kan ha både begärt att vi ska sälja varor samt satt egna priser.”
Hur processen sett ut gällande hundjackan som såldes som damväst är dock oklart.
Tidigare har Expressen rapporterat om hur tidigare medarbetare hos Sellpy vittnar om en stressig arbetsmiljö där kvantitet går före kvalitet.
– Man hinner ibland inte tänka på hur bilderna eller kläderna ser ut. Såklart kan man kolla till skicket lite snabbt, men om det är väldigt stressigt hinner man inte och ibland orkar man helt enkelt inte bry sig faktiskt, har en tidigare anställd berättat för Expressen.
Medarbetarna arbetar efter ett poängsystem. För att öka sin lön behöver man hålla ett högre tempo.
– Det handlar om att man inte är tillräckligt uppmärksam, utan vill ha så mycket poäng som möjligt och därför bryr man sig inte om hur det ser ut.