Under 2008 fick det svenska dotterbolaget 129 miljoner av Google. Men Googles interna betalningsrutiner verkar inte fungera som de borde.
13 anmärkningar
Sedan sommaren 2008 har bolaget fått 13 betalningsanmärkningar.
Det började med att serviceföretaget ISS tröttnade på att aldrig få betalt för en faktura på 3 413 kronor.
Sedan var det Mediaplanet Sverige AB som undrade varför man aldrig fick sina 93 000 kronor.
Bolagen fick pengarna först efter att de vänt sig till kronofogden.
Snart var det dags för bland annat Teliasonera, Handelsbanken och Canal Digital att först vända sig till inkasso och sedan till kronofogden. Så har det fortsatt fram till för två veckor sedan då ISS Service på nytt gick till kronofogden.
Svenska Google missade också förra året att betala bilskatten på en av sina bilar. Även den räkningen hamnade hos fogden.
Beklagar
Anders Svenungsson, Google Nordens pr-chef, beklagar att det blivit så här.
- Vi har ett system för leverantörsfakturorer som kräver att våra leverantörer anger ett visst nummer. Om det numret saknas "studsar" fakturan och då kan sådana här saker hända. Men det är inte ovanligt i större företag att fakturor blir obetalda av olika anledningar, säger han.
Problem
De ständigt återkommande fallen med ärenden hos kronofogden har nu blivit ett problem för svenska Googles ledning och Sverigechefen Stina Honkamaa.
- Stina arbetar hårt med att se till att våra betalningsrutiner förbättras, säger Anders Svenungsson.