Registreringarna av laddbara bilar, dvs rena elbilar och laddhybrider, ökade med 94 procent i januari. Av den totala försäljningen utgjorde andelen laddbara bilar rekordhöga 30,7 procent enligt Bil Sweden. Under de närmaste två åren väntas 100 nya elbilsmodeller och lika många laddhybrider komma ut på den svenska marknaden.
Volvo Cars, som släppte sin kvartalsrapport i dag, är ett av de bilmärken som satsar stort på både eldrivet och laddbart. 2025 ska halva Volvo Cars försäljning vara helt elektriska och andra halvan hybridelektriska.

Enligt Bil Swedens statistik hamnar Volvo S/V60 laddhybrid på fjärde plats över mest sålda laddhybrider i januari. I toppen hittar vi Volkwagens Passat GTE, följt av Kia Optima och Mitsubishi Outlander.
– Volkswagen har ju varit en tjänstebilsfavorit sedan den kom. Kia lovar en något bättre räckvidd, men när det gäller alla de här bilarna så hamnar man ungefär på 4-5 mil i räckvidd under bra förhållanden. Mitsubishi har levt på att de var först att komma med en suv som är laddhybrid, säger Carl-Johan Lejland, bilredaktör på Dagens industri.
Lång väntan på leverans
De senaste åren har efterfrågan av laddbara bilar varit mycket större än utbudet vilket resulterat i långa leveranstider. För två år var väntetiden på att få en Volkswagen Passat GTE uppemot ett år. Efter produktionsstopp och en uppdatering för att minska utsläppen i enlighet med nya mätmetoden (WLTP) så öppnades orderböckerna igen i augusti förra året. I dag lovas den som beställer att få leverans före sommaren.
– Vi hade en planerad volym för svenska marknaden som blev slutsåld, vilket gjorde att leveranstiderna ökade. Sen hade vi en förhoppning om att få ännu mera bilar till Sverige men det fick vi inte, säger Peter Jakobsson, försäljningschef Volkswagen på Olofssons bil i Stockholm.
I dag är leveranstiderna är betydligt kortare tack vare bättre planering och kontakt med fabriken i Tyskland som möter den ökade efterfrågan på svenska marknaden.
Så om jag beställer i dag, när får jag leverans?
– Då får du den troligtvis i juli. Men vår förhoppning är ju att ligga på en leverans på två till tre månader. Där är vi förhoppningsvis i slutet av detta år.
Räckvidd på 10 mil
Hittills är räckvidden för de flesta laddhybrider 4-5 mil innan bensin- eller dieselmotorn går i gång. Men märken som BMW och Mercedes satsar nu på suvar och laddhybrider som har en räckvidd uppemot 10 mil.
– Just nu spelar räckvidden mindre roll eftersom den är rätt likvärdig. Det är först när vi kommer upp i bilar som kan gå 10 mil som räckvidden kan bli en riktig selling point, säger Carl-Johan Lejland, bilredaktör på Dagens industri.