Sociala mediers betydelse ökar snabbt som rekryteringskanal.
Enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät använder 37 procent av företagen nu sociala medier för att rekrytera medarbetare, jämfört med 27 procent i fjol.
Det dominerade nätverket inom rekrytering är tveklöst Linkedin, där över 2,5 miljoner svenskar har en profil.
– Linkedin är den absolut främsta vägen för oss att söka kandidater. Vi går från statistiska databaser med cv:n till levande cv:n på Linkedin, som hela tiden byggs på, säger rekryteringsföretaget Dreamworks vice vd, Teresa Taylor.
Men även om allt fler har en profil på Linkedin så finns det fortfarande stora kunskapsluckor om hur man skapar en bra profil med rätt innehåll. I alla fall om syftet är att profilen ska leda till drömjobbet.
Experten: "Finns några viktiga knep"
För att maximera sina chanser är det viktigt att förstå hur professionella headhunters och rekryterare använder det digitala yrkesnätverket.
Dreamworks rekryterare har utbildats till att bli experter på Linkedin.
– För att certifieras krävs att rekryteraren har minst sex månaders erfarenhet av verktyget Linkedin Recruiter. Därtill ska den certifierade ha minst ett till två års yrkeserfarenhet i en roll som rekryterare, säger Teresa Taylor.
Vad ska man tänka på när det gäller sin presentation på Linkedin?
– Det finns några viktiga och bra knep. Det första är en konkret rubrik, där man vågar spetsa till det. Det ska vara tydligt, relevant och koncist.
Det är också viktigt att lyfta fram sina styrkor och beskriva både vad man vill göra framåt och de erfarenheter man har, enligt Teresa Taylor:
– En bra sak är att skriva en sammanfattning där man vågar vara lite skrytsam över sina insatser. Man ska inte salta men ändå vara lite osvensk och tala om vad man är bra på.
Beskriv det du uppnått
Teresa Taylor varnar också för att använda klyschor.
– Tänk på att rekryterarna jobbar mycket med sökord och inte söker på ord som “öppen, kreativ, flexibel och social” utan konkreta begrepp för erfarenhet, kompetens och tydliga befattningar, som “it-ingenjör och ledare”.
Tänk också på att rekryterarna söker efter vilka konkreta resultat som kandidaterna har uppnått i sina olika roller.
– Det är inte riktigt lika viktigt var man har jobbat utan vad man har utfört. Lyft fram exempel på konkreta framgångar som ökad omsättning eller kundnöjdhet. “Jag ökade personalnöjdheten med x procent”. “I mitt team arbetade jag så här för att nå målet y”. Men var beredd att kunna bevisa framgångarna när du träffar rekryterarna, säger Teresa Taylor.
Den festliga selfien från Sunny Beach och toppstugan i Åren passar bättre på Instagram än Linkedin, enligt Teresa Taylor.
– Använd en bra bild där du ser glad ut i ett professionellt sammanhang. Det är viktigt för mig som potentiell arbetsgivare att se dig i en yrkesroll.
Var aktiv på Linkedin
När du har en bra profil är nästa steg att utveckla nätverket.
– Följ företag som du är intresserad av att arbeta med. Nätverka med rekryterare. Gå med i de grupper och diskussionsforum på Linkedin som är relevanta för den yrkesroll du har eller skulle vilja ha, säger Teresa Taylor.
Ett relevant nätverk ökar ditt värde eftersom arbetsgivare ser den potentiella arbetstagarens nätverk som en tillgång. Men relevansen och kvaliteten på nätverket är viktigare än storleken, enligt Teresa Taylor.
– Om du söker ett chefsjobb som är det bra att ligga på 500 kontakter eller över. Ha gärna någon gemensam nämnare med kontakterna i ditt nätverk för att rekryterna känna att det finns substans i det.