Idag släpps Coca-colas nya satsning Coke with Coffee i USA – en kaffedryck i en Coca-colaburk. Drycken är gjort av brasilianskt kaffe och har smakerna karamell, vanilj och mörkrost där de två senare nämnda också görs i sockerfria varianter.
Varje 33-centilitersburk innehåller 69 milligram koffein, vilket motsvarar en vanlig kopp kaffe. Produkten är en i raden av företagets nya lanseringar med fokus på Coca-cola och Coca-cola Zero. Under 2020 beslutade företaget att stänga ned flera dotterbolag, som läsken Tab och juicevarumärket Odwalla, för att i stället satsa mer på Coca-colas centrala produkter.
Tänkt till om förpackningen
Coke with Coffee är designad för kunder som behöver en eftermiddagskick, som inte vill ha Coca-cola men inte heller kaffe. Produkten lanserades för första gången i Japan 2018 och finns i dag i ett trettiotal länder, som Italien, Vietnam och Australien - men inte i Sverige. Produkten har under två år testats på konsumenter i USA, innan den nu lanseras i landet.
”Det är inte bara att testa en produkt och en formel, utan det handlar också om att se till att vi har rätt förpackning, att vi verkligen förstår vad konsumenterna vill ha”, säger Brandan Strickland, varumärkeschef för Coca-cola i Nordamerika.