Förra året lade spelbranschen totalt 7,4 miljarder kronor på marknadsföring i Sverige. Summan ökade med 1,8 miljarder jämfört med 2017 och har nästan fördubblats sedan 2016, har Dagens Nyheter tidigare rapporterat med hänvisning till siffror från Kantar Sifo.
Föra årets siffror motsvarar drygt 74 000 minuter reklam i TV4, eller kanalens totala reklamtid i nio månader.
Vid årsskiftet började en ny spellag gälla, som bland annat innebär att utländska företag får annonsera i Stockholms tunnelbana och TV4.
Shekarabis ultimatum
Civilminister Ardalan Shekarabi, som är ansvarig för spelmarknaden, har gett spelbranschen ett ultimatum: presentera ett eget sätt att begränsa mängden reklam innan månadens slut, annars kommer regeringen vidta ”tvingande åtgärder”, skriver DN.
I en debattartikel i Svenska Dagbladet beskriver Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare i Branschföreningen för Onlinespel, och Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens Riksorganisation, sin vision för spelreklamens framtid.
”I våra riktlinjer fastslås bland annat att reklam inte får rikta sig till minderåriga, att spelbolag aldrig får uppmuntra kunder att jaga förluster och att man aldrig får ge illusionen att spel kan ersätta ett vanligt arbete”, skriver de bland annat.
Ardalan Shekarabi: Saknas konkreta åtgärder
På torsdagen har företrädare för spelbranschen träffat Shekarabi för att presentera sina förslag. Men efter mötet var civilministern inte nöjd.
– Det som saknas är mer konkreta åtgärder. Ska vi få till en märkbar förändring vad det gäller spelreklamen, minska aggressiviteten i spelreklamen då krävs det konkreta åtgärder, säger Ardalan Shekarabi till Expressen.
Och fortsätter:
– Jag har ju sagt att om branschen inte kommer med en självreglering som reglerar detta, då kommer vi att behöva skärpa lagarna.
Enligt civilministern vill de flesta i spelbranschen minska det han beskriver som aggressiv reklam. Samtidigt tror han att bristen på tydliga förändringar kommer att leda till ett krafttag från regeringen.
– Nu kommer vi att studera de här riktlinjerna noggrant och sedan kommer vi inom kort återkomma och presentera regeringens plan för hur de här riktlinjerna ska se ut, säger Ardalan Shekarabi.
Representerar majoriteten
Enligt Nilzon och Hoffstedt omfattar de båda spelorganisationernas medlemmar uppskattningsvis 90 procent av spelmarknaden, skriver de i debattartikeln i SVD.
Men en tredjedel av spelreklamen kommer från företag som inte anslutit sig till branschföreningar, skriver Nilzon och Hoffstedt:
”Vi menar emellertid att våra gemensamma riktlinjer i kraft av våra medlemmars marknadsposition bör betraktas som hela spelbranschens utgångspunkt”.