Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Biltemas dom om Ikeas korvdrag: ”PR-kupp”

Landschefen på Ikea Food svarar på anklagelserna från Biltema.
Ikea visar sina vegokorvar.

Ikeas besked om att varmkorven skulle bli två kronor dyrare rörde upp så starka känslor att möbeljätten drog tillbaka beslutet. 

Hos konkurrenten Biltema är man övertygad om att det rör sig om en PR-kupp.

– Det var inte fråga om man skulle backa, utan när, säger Johan Gerdevåg, marknadschef Biltema. 

Det var under onsdagen som Ikea meddelade att man för första gången sen 1995 skulle höja priset på varuhusets varmkorv: från 5 kronor – till 7 kronor.

Det ledde till ett sådant gensvar från kunderna att man på fredagen meddelade att man hade ändrat sig.

– I det här fallet har vi bestämt oss för att lyssna på våra kunder, säger Mattias Hennius, pressansvarig Ikea Sverige.

Han betonar att det inte rör sig om en PR-kupp.

– Jag skojar inte när jag säger det. Vi är smickrade, och lite förvånade över uppmärksamheten. 

Biltema: Så enkelt bör det vara

Biltema, som också serverar varmkorv för 5 kronor, vilade inte på hanen när Ikea aviserade prishöjningen.

”Vi ser att priserna går upp hos våra konkurrenter på en klassisk varmkorv med bröd. Men hos oss på Biltema är det en självklarhet att behålla prisnivån på vår klassiker. En biltemakörv ska kosta 5kr och inte mer! Alla ska ha möjligheten att njuta av en varmkorv utan att det ska kosta en förmögenhet”, skrev varuhuset i ett pressutskick samma dag. 

– Jag känner till den. Jag har inga synpunkter på vad Biltema gör, säger Mattias Hennius. 

Biltema: Så enkelt bör det vara

Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema, är säker på att det rör sig om en PR-kupp från Ikeas håll. Han menar att Ikea rimligtvis har så bra koll på sina kunder att man på förhand räknat ut vilken storm en prishöjning på varmkorv skulle leda till. 

– Så enkelt bör det vara. Annars har man inte gjort sin analys tillräckligt bra mot sin kundgrupp.

Ikea själva tillbakavisar att det skulle röra sig om en PR-kupp. Du köper inte det?

– Det är rimligt att anta är att det är PR-kupp oavsett vad dom säger. Förhoppningsvis var det det i alla fall, om jag ska uttala mig snällt, säger Johan Gerdevåg. 

Priset på den svenska klassikern tillbaka på fem kronor.