Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Bedragarna blåste henne på 280 000 med bank-ID

Tamara: ”Alla våra besparingar försvann”.
Foto: SVT
Bedrägerier med bank-ID slog rekord i augusti.
Foto: ANN JONASSON

Tamara och hennes man förlorade 280 000 kronor efter att ha blivit lurade av en person som utgav sig för att jobba på Swedbank.

– Vi jobbar 6-7 dagar i veckan. Min man har två jobb och pengarna som försvann var besparingar till våra två barn, säger Tamara till SVT.

Förtydligande: Detta är en uppdatering av en tidigare publicering.


Dina Pengar har tidigare rapporterat om en kraftig ökning av bedrägerier med bank-ID.

Augusti var en svart månad med rekordmånga e-legitimationsbedrägerier med 36 miljoner kronor som flyttades från svenska bankkonton till kriminella.

Upplägget bakom stölden mot Tamara och hennes man var klassisk, men också ovanligt utstuderat.

Allt började med att familjen hade problem med postgången. Brev försvann eller kom fram alldeles för sent.

När Swedbank hörde av sig angående brev man sade sig skickat lät detta rimligt.

En banktjänsteman kontaktade paret och det stod tydligt ”Swedbank” på displayen.

– Vi måste rädda dina pengar och du måste logga in via ditt bank-ID sa banktjänstemannen, berättar Tamara för SVT.

Problemet var att det inte var en banktjänsteman utan en bedragare.

Kort därefter var hela familjens besparingar borta: 280 000 kronor.

Tamara hennes man hade liksom tusentals andra svenskar blivit offer för det växande problemet med bank-ID-bedrägerier.


Tamara: ”Den värsta känslan”

Tamara beskriver känslan som att ha blivit rånad.

– Jag liknar det här som att man står i en korsning och att någon tar din väska eller barn och ingen hjälper dig. Man skriker på hjälp men ingen runtomkring hjälper dig. Det är den värsta känslan, säger Tamara till SVT. 

Hon säger också att hon besviken på att Swedbank inte har en spärr för att hindra så stora transaktioner.

Enligt polisens statistik för 2018 har kriminella grupper kommit över 110 miljoner kronor via bedrägerier med e-legitimation fram till augusti.

Nya lösningar har tagit fram för att stärka säkerheten, men fortfarande vilar ett tungt ansvar på konsumenterna att aldrig lämna ut sitt bank-ID.

För Tamaras och hennes mans del står hoppet nu till polisen eftersom banken inte visat någon vilja att ersätta paret för de förlorade pengarna.


Polisen: Lämna aldrig ut bank-ID

Här är polisens checklista för att undvika att bli lurad:

• Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter.

• Använd aldrig bank-ID på uppmaning av någon som kontaktar dig.

• Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst för att kontrollringa.

• Om du drabbas – polisanmäl alltid. Anmäl både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier.

– Det handlar om att aldrig lämna ut sina inloggningsuppgifter eller logga in med bank ID, bankdosa, eller skrapkort på någon annans begäran, säger Jan Olsson, expert vid polisens nationella bedrägericenter.