Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Missarna på Amazon när sajten lanserades

E-handelsjätten Amazon har lanserats i Sverige, men vid öppning hade flera produkter fått väldigt märkliga namn.
Amazon har nu lanserats i Sverige.
Foto: HASAN BRATIC/SIPA/SHUTTERSTOCK / HASAN BRATIC/SIPA/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Amazons logistikspark i Eskilstuna.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL
Amazons logistikspark i Eskilstuna.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

E-handelsjätten Amazon har lanserats i Sverige.

Men vid öppning hade flera produkter fått väldigt märkliga namn. 

– Det är det största hafsverk jag någonsin har sett, säger Pricerunners chef Nicklas Storåkers till Breakit. 

Hur ofta handlar du på nätet?

Efter många och långa spekulationer stod det tidigare i år klart att Amazon kommer till Sverige. 

I somras bekräftades lanseringen som planerades att ske under hösten – men exakt datum har varit oklart. 

Under onsdagsmorgonen lanserade e-handelsjätten sin svenska hemsida amazon.se. 

Märkliga översättningarna på Amazon Sverige

Men starten blev inte optimal för Amazon. 

Flera produkter hade fått oväntade namn – såsom ”våldtäkt blomma”, då ordet rape översatts felaktigt, vilket Aftonbladet var först med att rapportera. En annan produkt som var till salu var en ”fittig katt vit hårborste”. 

Dessutom finns en bild på en stor tupp till salu – men ”Massive cock” har översatts till ”massiv kuk”. 

Här är några av missarna på Amazon.
Här är några av missarna på Amazon.
Här är några av missarna på Amazon.
Här är några av missarna på Amazon.

Prisjämförelsesajten Pricerunners chef Nicklas Storåkers totalsågar Amazons lansering. 

– Det är det största hafsverk jag någonsin har sett. De har inget särskilt erbjudande, dåliga översättningar, fel texter till vissa produkter. Det kommer alla att tycka, säger han till Breakit och menar att det är en ”sopig produkt”. 

Han säger vidare att det är en ”förolämpning” att kalla Amazon ett hot mot svensk e-handel. 

Hård kritik mot lanseringen av Amazon Sverige

Även Jonas Arnberg, vd på analysföretaget HUI, som forskar och analyserar handel, är kritisk till lanseringen. 

– Det känns inte som en jätteambitiös lansering. Priser, texter och framför allt utbudet, det generella erbjudandet, känns inte särskilt lokalt anpassat, säger han till DN. 

Markus Varsikko, vd på Dash Retail, ett företag som hjälper andra företag att sälja på amazon, uppger för Breakit att det redan finns tiotusentals produkter inom flera olika kategorier. 

Amazon svarar på kritiken

Amazon svarar nu på kritiken. I ett mejl till Resumé skriver en talesperson att de är tacksamma för att ärendena lyfts upp och att de på så sätt kan förbättra produkten.  

Medan vi är väldigt glada över att ha lanserat Amazon.se i dag är det bara vår första dag i Sverige och vi är dedikerade kring att fortsätta förbättra kundupplevelsen. Om någon ser något problem med produktsidorna får de gärna skicka oss en länk och feedback, så kommer vi att se över det och göra nödvändiga förändringar”. 

Amazons Europachef Alex Ootes säger till Di att just översättningarna är ett av deras största fokusområden just nu. 

– Vårt team följer reaktionerna från kunder och åtgärdar felen allt eftersom. Men man ska komma ihåg att det här bara är dag ett. Det är svårt att översätta den enorma mängden produkter manuellt, så vi har använt maskininlärning för delar av katalogen, säger han. 

Så blir Amazon Sverige: Fördelar och nackdelar

Stora styrkan: ”Kan förutspå vad du vill köpa innan du tänkt tanken”.