På fredagskvällen kom nyheten om att kinesiska Geely har köpt in sig i den tyska fordonstillverkaren Daimler, som bland annat äger Mercedes-Benz. Det har länge spekulerats om köpet – och nu bekräftades det av Daimler.
– Ett minst sagt ett uppseendeväckande agerande från Geely, det kommer få stora konsekvenser, sa Nordnets sparekonom Joakim Bornold direkt efter nyheten.
LÄS MER: Kinesiskt/svenskt toppmöte om Volvo
Li Shufu köper in sig i Daimler
Geely är ett känt namn i Sverige på grund av att det kinesiska bolaget äger Volvo Cars. Nyligen köpte också företaget alla finansmannen Christer Gardells aktier i lastbilstillverkaren AB Volvo – och är nu storägare även där, tillsammans med Industrivärden.
Enligt Reuters är det dock inte Geely som nu har köpt in sig i Daimler.
I stället handlar det om en privat investering från Li Shufus sida. Shufu är den kinesiske miljardär som kontrollerar och är ordförande i Geely. Det privata köpet uppfattas dock av experter som mystiskt
Joakim Bornold tror dock inte på att Shufu går in privat.
– Det är uteslutet. Han har helt enkelt inte så mycket pengar, säger han.

Har köpt tio procent aktier
Köpet gäller närmare tio procent av aktierna, exakt 9,69 procent – till en summa av 7,5 miljarder euro, motsvarande cirka 75 miljarder kronor, enligt Bloomberg.
– Har karln en egen sedelpress? undrar Dagens Nyheters motorkrönikör Lasse Swärd.
Att det är Shufus privata investering bekräftas även av Svenska Dagbladet, som har pratat med Daimlers kommunikationsdirektör Jörg Howe.
– Det enda vi vet är att Li Shufu har köpt 9,69 procent. Han har köpt det som en privat investering och inte via Geely. Han blir därmed störste ägare, säger han till SvD Näringsliv.
I ett officiellt uttalande säger Howe:
– Li Shufu är en kinesisk entreprenör Daimler känner väl till och värderar högt när det kommer till kompetens och fokus på framtida utveckling.
LÄS MER: Nya uppgifter: Så vill Geely utöka sitt fordonsimperium
Mercedes en konkurrent till Volvo
Liksom AB Volvo är Daimler, genom Mercedes-Benz-lastbilar, en stortillverkare av lastbilar – och Volvos värsta konkurrent.
Enligt Joakim Bornold är nyheten om köpet negativt för både Volvo Cars och AB Volvo.
– Det är svårt att veta vad Geely har för planer för Volvo nu. Det är kontroversiellt att köpa in sig i en konkurrent så här, säger han.

Om Shufu gör privata investeringar tror Bornold att han gör det "för att lägga dimridåer".
– Konkurrensverk och relationen med Volvo kan bli ett problem, säger han.
I en analys i SvD skriver Jonas Fröberg:
"Li Shufu blir som privat investerare störste ägare i Daimler. Inte genom Geely. Fungerar det reptricket för att lura EU:s konkurrensmyndigheter? Det reser ändå stora frågetecken för Geelys köp av AB Volvo och Volvo Cars börsintroduktion".
Li Shufu träffar Mikael Damberg
I går fredag var Li Shufu på besök i Sverige och träffade bland annat Industrivärdens styrelseordförande Fredrik Lundberg och vd:n Helena Stjernholm.

I dag, lördag, ska Li Shufu möta näringsminister Mikael Damberg. Båda besöken är omgärdade av stort hemlighetsmakeri och på näringsdepartementet sa sig pressekreteraren Sam Assadi inte veta något om bakgrunden till besöket i Sverige – eller varför Li Shufu ska träffa näringsministern.
– Jag har inte mer information just nu om lördagens möte, säger pressekreterare Sam Assadi till Dina Pengar.